Populært svanemærke fylder 25 år
Både erhvervsliv og forbrugere nyder godt af Svanemærket, der fylder 25 år.
Den nordiske miljøsvane er så kendt, at ni ud af ti danskere genkender den med et enkelt blik. Det gør det til at de mest kendte miljømærker.
En ny undersøgelse fra Nordisk Ministerråd viser, at forbrugerne ikke er de eneste, der holder af det grønne mærkat. Også erhvervslivet sætter pris på den lille svane, der fylder 25 år. Det skriver Berlingske.
- Det er dejlig at kunne sige, at Svanemærket er en stor succeshistorie. Virksomhederne ser en konkurrencefordel i miljømærkningen, som kan give dem et forspring international. Og forbrugerne har nemmere ved at træffe et miljøvenligt valg i hverdagen, siger miljøminister Kirsten Brosbøl fra Socialdemokraterne til Berlingske.
I løbet af de seneste fem år er antallet af svanemærkede vare og deres omsætning fordoblet. Det har fået Kirsten Brosbøl til at styrke indsatsen for at udbrede miljømærket til endnu flere varer.
Voksende popularitet
Svanemærket har ikke altid været lige populær hos danskerne, og det var først i 00"erne med den voksende forbrugerbevidsthed, at miljømærkerne slog igennem. Men det førte også til en skov af produkter fra erhvervslivet, der forsøgte at sælge sig på at være grønne, uden at være det. Det fik Forbrugerombudsmanden til at udstikke stramme retningslinjer.
- Op til COP15 i København var der rigtigt mange sager med virksomheder, der pludselig blev grønne, uden at have belæg for det. Men jeg har haft meget få af de grønvaskninger, efter at retningslinjerne udkom, siger forbrugerombudsmanden Henrik Øe til Berlingske.
Dermed er langt de fleste fupmærker blevet luget ud, så forbrugerne ikke bliver ført på afveje. Alligevel findes der over 50 miljømærker i detailhandlen, og det kan skabe forvirring og udvande de kendte mærker som Svanemærket.
- Så længe de andre mærker er troværdige og transparente, har jeg ikke et problem med, at der er mange af dem, selvom det kan være svært at gennemskue. Virksomhederne skal nok tænke over at sikre, at deres mærker skaber gennemsigtigheden for forbrugeren, fortæller Kirsten Brosbø.
Et forslag til at fremtidssikre Svanemærket er at lade det smelte sammen med EU-blomsten, der er fælles for alle 28 EU-lande forslår Forbrugerrådet.
Newspaq
LÆS OGSÅ: Hvad er det nu Svanemærket betyder?
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter