Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Identitetstyveri koster butikkerne penge og kalder på styrket indsats"

- Lone Rasmussen, Dansk Erhverv
Læs bloggen her

Gode råd og regler om APV (arbejdspladsvurdering)

(C) Sidens indhold er leveret af BAR Handel og må kun gengives med tydelig kilde og/eller link til siden

BAR Handel

BAR Handel er branchearbejdsmiljørådet for detailhandlen og har ifølge arbejdsmiljøloven til formål at bistå detailhandelsbranchens virksomheder med information og vejledning om arbejdsmiljø indenfor branchen.

Læs mere om BAR Handel her.

Alle virksomheder med ansatte, også detailbutikker, skal udarbejde en Arbejdspladsvurdering (APV). En APV giver overblik over butikkens arbejdsmiljøforhold.

APV er et simpelt værktøj, der giver butikken mulighed for at planlægge og prioritere arbejdsmiljøarbejdet i sammenhæng med butikkens øvrige aktiviteter, drift og udvikling. Ved APV samarbejder ledelse og medarbejdere om et bedre arbejdsmiljø.

Ifølge loven skal APV bestå af følgende elementer:

  • Identifikation og kortlægning, hvor I fx via tjekliste finder frem til, om der er nogle arbejdsmiljøproblemer.
  • Beskrivelse og vurdering, hvor I fx via APVskema beskriver problemet, vurderer årsagen og dernæst angiver løsning på problemet.
  • Inddragelse af sygefravær, hvor I vurderer, om der er nogle arbejdsmiljøproblemer, som medvirker til sygefravær.
  • Prioritering og handlingsplan, hvor I beslutter, i hvilken rækkefølge problemerne skal løses samt hvordan, hvornår og af hvem.

Gode råd om APV:

  • En afklaring af de overordnede rammer for gennemførelsen af APV er en god ide - fx hvem tager sig af hvad, hvilken metode skal der benyttes, hvordan og hvornår informeres om APV.
  • Vælg de metoder og værktøjer der passer til butikken. Se BAR Handels www.apvibutik.dk.
  • Brug APV som et værktøj til at planlægge arbejdsmiljøaktiviteter i sammenhæng med butikkens øvrige drift - fx brug APV til at give overblik over hvilke arbejdsmiljøforhold, der skal indtænkes i forbindelse med ombygning.
  • Inddrag arbejdsmiljøorganisationen og eller medarbejderne i APV-arbejdet.
  • Sørg for at APV er skriftlig, og forefindes i butikken.
  • Gennemfør APV med passende intervaller, så den afspejler den aktuelle arbejdsmiljøsituation i butikken, dog skal APV ajouføres hvert tredje år.
  • Arbejdsulykker og tilløb hertil samt arbejdsbetingede lidelser bør altid udløse en ekstra vurdering.
  • Følg op på kortlægningen afhængig af, hvad den viser.

www.apvibutik.dk finder du forklaring til forskellige APV metoder. Derudover er der både tjeklister, spørgeskemaer, handlingsplaner mv. som du kan bruge, når I gennemfører APV’en.

Sidens indhold er leveret af samarbejdspartnere, og detailfolk.dk påtager sig intet juridisk ansvar for indhold eller ordlyd.



Del denne side:






Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9A | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD