Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Webshoppenes kredithjælper får dom i Sø- og Handelsretten

Foto: morguefile.com



Monday den 9 April 2018 kl. 08:43 af: Lise Møller Schilder

Et kendt system, som har været tilknyttet flere tusinde webshops, er blevet dømt for ulovlige gebyrer. Kunderne skal have penge tilbage.

Den danske kreditudbyder Viabill er blevet dømt i Sø- og Handelsretten for at opkræve gebyrer ulovligt. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det er Forbrugerombudsmanden, der har rejst sagen.

ViaBill har mellem 130.000 og 140.000 aktive kunder og tilbyder betaling med kassekredit i knap 3.200 forskellige webshops. Den måde Viabill har opkrævet gebyrer på har dog været ulovlig. Det slår Sø- og Handelsretten fast.

- Sø- og Handelsretten har fastslået, at ViaBills autopay-gebyr og reminder fee er opkrævet ulovligt. Kunder, der har betalt de to gebyrer, har krav på at få deres penge retur, skriver Forbrugerombudsmanden.

Gebyr uden rykker

Viabill tilbyder kunderne en kassekredit, der er rentefri og omkostningsfri. Men hvis kunden ikke betaler til tiden, har Viabill selv hævet ydelsen og et gebyr på 39 kroner ved at bruge kundens betalingsoplysninger. Gebyret blev opkrevet, uden at der blev sendt en rykker med post eller email i forvejen, og det var ulovligt.

Retten skrev følgende:

- Retten finder, at ViaBills hævning af ydelsen og gebyret på forbrugerens betalingskort under de anførte omstændigheder må betegnes som en inddrivelse, og at gebyret, der knytter sig til den udeblevne betaling og den påfølgende inddrivelse kan betegnes som en inddrivelses-omkostning. Inddrivelsesomkostningen er imidlertid ikke udløst af, at ViaBill har sendt en rykkerskrivelse til forbrugeren. Det er herefter rettens opfattelse, at gebyret opkræves i strid med de udtømmende regler i rentelovens § 9 b, der ikke kan fraviges til skade for forbrugeren, jf. rentelovens § 9, stk. 4, jf. § 7, stk. 1.

LÆS OGSÅ: Dom: Teleselskab skal blokere netbutikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD