Vurderer fremgang i julehandlen
- Det er glædeligt, at julehandlen gik frem i år, lyder det fra Dansk Erhverv, som hæfter sig ved, at der ikke er tale om en prangende vækst.
Butikker og ansatte i den danske detailhandel kan glæde sig over, at der samlet set var masser af købelystne julekunder.
Selvom de officielle tal fra Danmarks Statistik først offentliggøres senere på måneden, er der allerede nu glæde hos Dansk Erhverv, som læner sig op af en opgørelse af dankortomsætningen fra Nets for perioden 1. til 23. december.
Danskerne handlede med Dankort for 29,6 milliarder kroner i de første 23 dage af julemåneden - en stigning på 6,6 procent i forhold til samme periode sidste år.
- Det er glædeligt, at julehandlen gik frem i år. Tallene flugter fint med vores egen prognose. Der er ikke tale om prangende vækst, men trods alt en fremgang, som giver håb om, at det danske privatforbrug er i bedring. Forbrugernes købelyst er afgørende for detailhandlen og privatforbruget, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv.
Tallene fra Nets viser endvidere, at den største julehandelsdag var den 22. december med et dankortforbrug på 1,7 milliarder kroner, hvilket sender dagen ind på en tredjeplads på listen over dage gennem tiderne med det største dankortforbrug.
LÆS OGSÅ: Årets julehandel er kommet godt fra start
Langt sejt træk i gang
Dansk Erhverv oplyser, at omsætningsfremgangen dækker både danskernes almindelige forbrug og deres merforbrug til juleindkøb – men altså kun ved brug af Dankort.
Meromsætningen svarer imidlertid kun til en vækst omkring 1,5 procent i forhold til julehandlen i samme periode i 2014, når man tager højde for inflationen og danskernes øgede brug af Dankort frem for kontanter. Men fremgangen er gode nyheder, mener Dansk Erhverv.
- Tallene viser, at det lange seje træk fremad for privatforbruget er i gang. Så 2015 bliver samlet set et godkendt år for detailhandlen. Det bliver navnlig interessant at se, hvordan omsætningen fordeler sig på netbutikker og fysiske butikker, siger Henrik Hyltoft i en skriftlig kommentar.
9. november vurderede Henrik Hyltoft og Dansk Erhverv, at danskernes juleindkøb i 2015 ville nå op på 8,6 milliarder kroner, men selvom de endelige – og mere officielle – tal fra Danmarks Statistik først offentliggøres ultimo januar, så har Dansk Erhverv på nuværende tidspunkt ifølge chefkonsulent Malthe Mikkel Munkøe en ’god indikation på udviklingen’ i julehandlen.
LÆS OGSÅ: Analyser: Julehandlens vindere og tabere
Blev kickstartet med Black Friday
I øvrigt vurderer markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv, at forbrugerne måske har taget hul på julehandlen tidligere end normalt.
- Det skyldes, at det amerikanske tilbudskoncept Black Friday den 27. november tog danske forbrugere med storm. Black Friday resulterede i den største dankortomsætning nogensinde på en enkelt dag med et samlet dankortsalg på næsten 2 milliarder kroner, fremhæver Henrik Hyltoft.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter