Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Vurderer fremgang i julehandlen

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 5 January 2016 kl. 06:10 af: Søren Duran Duus

- Det er glædeligt, at julehandlen gik frem i år, lyder det fra Dansk Erhverv, som hæfter sig ved, at der ikke er tale om en prangende vækst.

Butikker og ansatte i den danske detailhandel kan glæde sig over, at der samlet set var masser af købelystne julekunder.

Selvom de officielle tal fra Danmarks Statistik først offentliggøres senere på måneden, er der allerede nu glæde hos Dansk Erhverv, som læner sig op af en opgørelse af dankortomsætningen fra Nets for perioden 1. til 23. december.

Danskerne handlede med Dankort for 29,6 milliarder kroner i de første 23 dage af julemåneden - en stigning på 6,6 procent i forhold til samme periode sidste år.

- Det er glædeligt, at julehandlen gik frem i år. Tallene flugter fint med vores egen prognose. Der er ikke tale om prangende vækst, men trods alt en fremgang, som giver håb om, at det danske privatforbrug er i bedring. Forbrugernes købelyst er afgørende for detailhandlen og privatforbruget, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv.

Tallene fra Nets viser endvidere, at den største julehandelsdag var den 22. december med et dankortforbrug på 1,7 milliarder kroner, hvilket sender dagen ind på en tredjeplads på listen over dage gennem tiderne med det største dankortforbrug.

LÆS OGSÅ: Årets julehandel er kommet godt fra start

Langt sejt træk i gang

Dansk Erhverv oplyser, at omsætningsfremgangen dækker både danskernes almindelige forbrug og deres merforbrug til juleindkøb – men altså kun ved brug af Dankort.

Meromsætningen svarer imidlertid kun til en vækst omkring 1,5 procent i forhold til julehandlen i samme periode i 2014, når man tager højde for inflationen og danskernes øgede brug af Dankort frem for kontanter. Men fremgangen er gode nyheder, mener Dansk Erhverv.

- Tallene viser, at det lange seje træk fremad for privatforbruget er i gang. Så 2015 bliver samlet set et godkendt år for detailhandlen. Det bliver navnlig interessant at se, hvordan omsætningen fordeler sig på netbutikker og fysiske butikker, siger Henrik Hyltoft i en skriftlig kommentar.

9. november vurderede Henrik Hyltoft og Dansk Erhverv, at danskernes juleindkøb i 2015 ville nå op på 8,6 milliarder kroner, men selvom de endelige – og mere officielle – tal fra Danmarks Statistik først offentliggøres ultimo januar, så har Dansk Erhverv på nuværende tidspunkt ifølge chefkonsulent Malthe Mikkel Munkøe en ’god indikation på udviklingen’ i julehandlen.

LÆS OGSÅ: Analyser: Julehandlens vindere og tabere

Blev kickstartet med Black Friday

I øvrigt vurderer markedsdirektør Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv, at forbrugerne måske har taget hul på julehandlen tidligere end normalt.

- Det skyldes, at det amerikanske tilbudskoncept Black Friday den 27. november tog danske forbrugere med storm. Black Friday resulterede i den største dankortomsætning nogensinde på en enkelt dag med et samlet dankortsalg på næsten 2 milliarder kroner, fremhæver Henrik Hyltoft.

LÆS OGSÅ: Black Friday slog rekorder - se de vilde tal

LÆS OGSÅ: Årets online julehandel vil sætte rekord



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD