Voksende butikskæde er nærmest ene om buddet i storcentrene
En elektronikkæde skiller sig ud i landets storcentre, hvor deres butikker klarer sig tre gange så godt som dem på gadeplan.
Det vrimler ikke ligefrem med genbrugsbutikker i de danske shoppingcentre, men den danske kæde GreenMind har haft succes med at åbne flere af slagsen.
GreenMind sælger brugt elektronik og nåede sidste år en omsætning på 70 millioner kroner. En væsentlig del af beløbet kommer fra de butikker, som har fået plads i shoppingcentre.
- Vi har netop åbnet vores sjette fysiske butik for salg af genbrugselektronik, og denne gang er vi gået meget bevidst efter storcentre igen, siger Brian Funch, partner i GreenMind.
- Selvom vores gadeplansbutikker har gode lokationer, og vores onlinesalg tager en god bid af kagen, så sælger vores storcenterbutikker i snit tre gange så meget som vores øvrige butikker, siger han og fortsætter:
- En del af det er, at vi i indretningen og præsentationen af vores butikker i de åbne centre har lagt et stort fokus på at kunne vise vores bæredygtige DNA, og der er storcentre perfekte showrooms for os.
I skrivende stund har GreenMind seks fysiske butikker og en webshop. Konkurrenten Blue City har 11 butikker, men blot en enkelt ligger i et shoppingcenter.
Flere genbrugsbutikker dukker op
Hidtil har det været dyrt for genbrugsbutikker at få lokaler i landets shoppingcentre, og samtidig har de ikke passet ind med de resterende butikker i centrenes gange.
Men det er ved at ændre sig, vurderer Jens Birkeholm, som har været adm. direktør i organsationen Dansk Detail gennem mange år.
- En ny kategori af luksusgenbrugsbutikker med mere polerede koncepter af udvalgte varer er skudt op overalt de senere år, og det er denne type butikker, som i langt højere grad kan konkurrere på lige fod med de etablerede brands og butikker i de danske shoppingcentre, siger Jens Birkeholm.
- Efter en lang coronaperiode, hvor de store udskrivninger på eksempelvis rejser har stået stille, så går detailhandlen en god sæson i møde og jeg tror, at luksus second-hand bliver en ny kategori af højdespringere på detailmarkedet, siger han.
Blandt de seneste eksempler er genbrugsbutikken Time’s Up Vintage, en succesfuld tøjbutik på Krystalgade i København, som har fået foden inden for hos Magasin på Kgs. Nytorv.
LÆS OGSÅ: Grøn elektronikkæde om ekspansion: - Vi kan knap nok følge med
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter