Virksomheder risikerer at bryde loven på Facebook
Dårlige betalere kan få store konsekvenser for virksomheders økonomi, men virksomheder skal passe på ikke at bryde Persondataloven, advarer advokat.
Det kan være fristende for virksomheder at gå ind på en kundes Facebook-side, når man for eksempel skal sende rykkere eller tjekke op på dårlige betalere.
Men mange virksomheder ved ikke, at det kan stride mod Persondataloven.
Det siger advokat Simon Mortensen fra Advodan, der råder til klare retningslinjer for digitale rutiner.
Fakturaer og rykkere kan nemt sendes ud på mail, og med få klik kan virksomhedsejeren tjekke, om skyldnerne stolt viser deres nye, dyre bil frem på Facebook. Men det gælder om at holde tungen lige i munden, når de digitale værktøjer tages i brug.
- Man skal som virksomhed være opmærksom på flere faktorer i både Inkassoloven og Persondataloven, hvis man gerne vil bruge mail, sms og sociale medier over for sine privatkunder, siger advokat Simon Mortensen fra Advodan i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Politiet sigter butiksejer i Facebook-sag
Loven gælder også på Facebook
Ifølge advokaten er det vigtigt, at virksomheder er klar over flere ting ved brug af digital hjælp:
- Man må godt bruge sociale medier til at undersøge aktiver på forhånd. Men virksomhederne skal stadig være opmærksomme på at overholde Persondataloven. Det vil sige, at skyldneren skal informeres om, at og hvorfor man indhenter oplysninger om ham eller hende.
- Hvis man er nervøs for, at aktiverne forsvinder inden fogedretsmødet af den grund, kan man godt vente med at informere om det til selve mødet. Man har nemlig en frist på ti dage, fra man har indhentet oplysningerne, forklarer Simon Mortensen.
LÆS OGSÅ: Falske Facebook-sider rammer kendte modehuse
Vigtige ting
Vil virksomheden bruge eksempelvis mail til at sende fakturaer eller rykkere, er der også en række regler, som skal tænkes ind i inkassorutinerne.
- For det første kan en rykker på mail virke mere påtrængende end et almindeligt brev – det strider imod god inkassoskik og det såkaldte proportionalitetsprincip, hvis man tager stærkere virkemidler i brug, end der måske er behov for, siger Simon Mortensen i pressemeddelelsen og fortsætter:
- For det andet kan en faktura eller en rykker jo indeholde personfølsomme oplysninger som adresse og cpr-nummer – og det må man ikke sende digitalt uden vedkommendes samtykke, siger Simon Mortensen.
Ifølge Simon Mortensen skal virksomheden derfor få kundernes samtykke til at kommunikere digitalt med dem – eksempelvis ved at skrive det ind i forretningsbetingelserne. Det er nemlig ikke nok, at kunden selv på et tidligere tidspunkt har kontaktet virksomheden på mail.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter