Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Virksomheder risikerer at bryde loven på Facebook

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 13 January 2016 kl. 08:50

Dårlige betalere kan få store konsekvenser for virksomheders økonomi, men virksomheder skal passe på ikke at bryde Persondataloven, advarer advokat.

Det kan være fristende for virksomheder at gå ind på en kundes Facebook-side, når man for eksempel skal sende rykkere eller tjekke op på dårlige betalere.

Men mange virksomheder ved ikke, at det kan stride mod Persondataloven.

Det siger advokat Simon Mortensen fra Advodan, der råder til klare retningslinjer for digitale rutiner.

Fakturaer og rykkere kan nemt sendes ud på mail, og med få klik kan virksomhedsejeren tjekke, om skyldnerne stolt viser deres nye, dyre bil frem på Facebook. Men det gælder om at holde tungen lige i munden, når de digitale værktøjer tages i brug.

- Man skal som virksomhed være opmærksom på flere faktorer i både Inkassoloven og Persondataloven, hvis man gerne vil bruge mail, sms og sociale medier over for sine privatkunder, siger advokat Simon Mortensen fra Advodan i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Politiet sigter butiksejer i Facebook-sag

Loven gælder også på Facebook

Ifølge advokaten er det vigtigt, at virksomheder er klar over flere ting ved brug af digital hjælp:

- Man må godt bruge sociale medier til at undersøge aktiver på forhånd. Men virksomhederne skal stadig være opmærksomme på at overholde Persondataloven. Det vil sige, at skyldneren skal informeres om, at og hvorfor man indhenter oplysninger om ham eller hende.

- Hvis man er nervøs for, at aktiverne forsvinder inden fogedretsmødet af den grund, kan man godt vente med at informere om det til selve mødet. Man har nemlig en frist på ti dage, fra man har indhentet oplysningerne, forklarer Simon Mortensen.

LÆS OGSÅ: Falske Facebook-sider rammer kendte modehuse

Vigtige ting

Vil virksomheden bruge eksempelvis mail til at sende fakturaer eller rykkere, er der også en række regler, som skal tænkes ind i inkassorutinerne.

- For det første kan en rykker på mail virke mere påtrængende end et almindeligt brev – det strider imod god inkassoskik og det såkaldte proportionalitetsprincip, hvis man tager stærkere virkemidler i brug, end der måske er behov for, siger Simon Mortensen i pressemeddelelsen og fortsætter:

- For det andet kan en faktura eller en rykker jo indeholde personfølsomme oplysninger som adresse og cpr-nummer – og det må man ikke sende digitalt uden vedkommendes samtykke, siger Simon Mortensen.
Ifølge Simon Mortensen skal virksomheden derfor få kundernes samtykke til at kommunikere digitalt med dem – eksempelvis ved at skrive det ind i forretningsbetingelserne. Det er nemlig ikke nok, at kunden selv på et tidligere tidspunkt har kontaktet virksomheden på mail.

LÆS OGSÅ: Detailvirksomheder er stærke på Facebook



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD