Virksomheder lokker ulovligt børn til at lave reklame
Matas er en af de virksomheder, der har brugt børn som reklamesøjler bag om ryggen på forældrene.
Karla Mønsted er 12 år, mens Kristine Balslev er et år ældre.
Udover stadig at være børn, så har deres velbesøgte profiler på Instagram også gjort dem til eftertragtede reklamesøjler. Det skriver TV2.
Men på intet tidspunkt har Karen Mønsted eller Kristine Balslev skulle fremvise forældresamtykke, når virksomheder sender dem gratis produkter, som de kan vise frem til deres mange følgere. Den praksis er ikke lovlig.
Alene Kristine Balslev er blevet kontaktet af 16 virksomheder. TV2 har forsøgt at kontakte dem alle, men kun ti gad udtale sig. En af dem er Matas
- Det er klart en fejl, at vi i enkelte tilfælde ikke har kendt alderen på de unge, siger Matas' e-handelsdirektør Brian Andersen til tv-stationen.
Det vilde vesten
Til Dansk Markedsføring kalder Heidi Højmark Helveg, advokat med speciale i markedsføringsret, området for “det vilde vesten.”
Hun mener ikke, at virksomhederne tager nok hensyn til, at det rent faktisk er børn, de har med at gøre.
- Det er et stort problem, for modtagerne af reklamerne er også børn, som jo ikke har den samme kritiske sans som voksne, og som præsumptivt er lettere at påvirke og præge, siger hun til Dansk Markedsføring.
- Vi har børn, der ukritisk laver reklamer til andre børn, og det fremstår som om, at der ikke er nogen voksne til stede. Virksomhederne har et stort ansvar her, og det skal de forvalte, fortsætter hun.
LÆS OGSÅ: Ny marketingtrend på sociale medier er ulovlig
Læs hele artiklen på TV2Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter