Topchef om stor vækst: - Forretningsmodel kan modstå store udsving
Særligt på nettet går det godt for Matas, som har formået at surfe henover anden bølge af pandemien. Det viser nyt kvartalsregnskab.
I foråret gav coronakrisen en økonomisk dukkert til Matas, men siden er den store butikskæde kommet op til overfladen igen.
Det viser regnskabstallene for årets tredje kvartal, hvor den samlede omsætning stiger med næsten 12 procent til 1,3 milliarder kroner, mens bundlinjen vokser til godt 175 millioner kroner efter skat.
- Kvartalet har været omskifteligt, men viser, at Matas’ nye forretningsmodel kan modstå store udsving, siger Gregers Wedell-Wedellsborg. Han er adm. direktør i Matas A/S.
- Trods væsentlige omkostninger til at sikre tryghed for kunder og medarbejdere leverer vi en resultatfremgang, som især skyldes, at vores digitale forretning er blevet mere lønsom.
At Matas har kunnet bruge nethandlen som et surfbræt gennem anden bølge viser sig i kvartalsregnskabet. I tredje kvartal kunne matas.dk registrere en vækst på 91 procent. Til sammenligning faldt det underliggende salg (like for like) i de fysiske Matas-butikker med 0,4%
Opjusterer for hele året
De gode takter får Matas til at opjustere forventningerne til hele regnskabsåret for anden gang siden årsskiftet.
- Genåbningen af store dele af detailhandlen fra 1. marts er en lettelse og et lyspunkt, som vil betyde flere kunder på gaderne og i butikkerne. Da vi også har set en massiv vækst i vores onlinesalg i januar og februar, kan vi nu opjustere forventningerne, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Matas forventer en samlet vækst i såvel hele omsætningen som den underliggende omsætning på over 12 procent. Tidligere var det 10 procent.
Samtidig er Matas i færd med at opdatere målene i strategien “Et fornyet Matas.” De finansielle ambitioner om at øge omsætningen til omkring 4 milliarder kroner og bevare indtjeningsevnen står nemlig til at blive indfriet allerede i det indeværende regnskabsår.
LÆS OGSÅ: Iværksættere bag konkurrent til Matas får ny majoritetsejer ombord
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter