Topchef i Matas vil gøre forbrugsboom til bæredygtig vækst
Foto: PR Den femårige vækststrategi, som Matas lancerede i august, har fået en flyvende start, mener topchef Gregers Wedell-Wedellsborg.
Selv uden salg af værnemidler holder Matas gang i væksten, viser tal fra andet kvartal. Den nye strategi har fået en "flyvende start."
Ligesom resten af samfundet har Matas har klaret sig igennem de seneste måneder af pandemien uden brug af værnemidler.
Efter sløjfningen af restriktioner er salget af mundbind så godt som væk, men det har ikke stukket en kæp i hjulet på væksten, viser tal fra regnskabsårets andet kvartal - en periode fra juli til udgangen af september.
Matas kan fremvise en vækst i omsætningen på 4,4 procent, når opkøbet af platformen Web Sundhed tælles med. Den samlede detailomsætning fra butikker og webshops går frem med 2,2 procent, og det er især handlen på nettet, som trækker det store læs.
- Matas’ nye vækststrategi har fået en flyvende start, og vi har udbygget sidste års markante fremgang. Kunderne har taget vores bredere udvalg på matas.dk til sig fra dag et, og samtidig har markedet været gunstigt, siger den adm. direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg.
De gode tal har fået Matas til at opjustere forventningerne til hele regnskabsåret, så målet for omsætningsvæksten nu lyder på 1 - 4 procent, hvor den tidligere var 0 - 3 procent.
Går efter bæredygtig vækst
I august måned tog Matas hul på den nye vækststrategi, Growing Matas Group, som blandt andet inkluderer investeringer for mere end en milliard kroner over de næste fem år.
Målet er at presse den årlige omsætning forbi fem milliarder kroner. I det seneste årsregnskab lå niveauet på 3,8 milliarder.
- Vores hovedprioritet er at omsætte det kortsigtede forbrugsboom til langsigtet bæredygtig vækst, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
- Vi har derfor brugt vores ekstra store økonomiske råderum til at introducere flere tusinde nye varer på matas.dk og til at øge vores logistikkapacitet . 90 procent af vores kunder oplever nu at få deres varer leveret fra dag til dag, siger direktøren.
MATAS A/S
Tal fra 2. kvartal 2021/22
Nettoomsætning:
2021/22; 973,9 mio. kr.
2020/21: 932,6
Omsætningsvækst
2021/22; 4,4 %
2020/21: 13,4 %
Omsætningsvækst, like for like
2021/22; 1,8 %
2020/21: 13,6 %
Periodens resultat
2021/22; 62,5 mio. kr.
2020/21: 72,5
Kilde: Matas
LÆS OGSÅ: Matas skyder milliardbeløb i femårig vækststrategi
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter