Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Topchef om opsigtsvækkende salgstal: - Krisen har forvandlet Matas

Foto: Matas



MATAS A/S

Omsætning
2020/21: 4.164
2019/20: 3.689

Resultat af primær drift
2020/21: 380
2019/20: 293

Underliggende omsætningsvækst
(like for like)
2020/21: 13,5%
2019/20: 0,7%

Årets resultat
2020/21: 269
2019/20: 191

Kilde: Matas A/S, Årsrapport 2020/21

Thursday den 27 May 2021 kl. 09:59 af: Kristian Holgersen

Under coronakrisen har Matas været igennem en forvandling, lyder det fra en tilfreds topchef. Blandt andet tordner salget på nettet frem.

Da Matas kunne fremlægge årsrapporten for 2020/21 torsdag morgen, benyttede topchef Gregers Wedell-Wedellsborg muligheden til at sætte ord på virksomhedens udvikling.

Coronakrisen har nemlig været med til at sætte skub i udviklingen - særligt på nettet, hvor omsætningen nu ligger på 1,1 milliarder kroner. Det er en fordobling i forhold til året før.

- Krisen har forvandlet Matas til en digital virksomhed med en styrket sundhedsprofil. Det skyldes naturligvis en ekstraordinær efterspørgsel og ændrede indkøbsmønstre, men er også resultatet af den offensive strategi, vi har forfulgt over de seneste tre år, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Den samlede omsætning nåede for første gang i Matas’ historie forbi fire milliarder kroner - en fremgang svarende til næsten 13 procent.

- I løbet af året blev der introduceret en række nye online værktøjer. Butikkerne blev omdannet til små tv-studier, og kunderne kunne hjemme fra sofaen få rådgivning fra materialister via video og chat, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Disse tiltag gav butikkerne nyt liv, og de kommer til at blive en fast del af hverdagen i fremtidens butikker. Matas streamer nu live shopping-events flere gange hver uge, siger den adm. direktør.

Klar til krisens næste kapitel

Matas har ikke været omfattet af nedlukningerne i detailhandlen, og en del af årets vækst kan forklares med en ekstraordinær efterspørgsel på sundhedsprodukter som følge af pandemien.

Samtidig kan Matas registrere en øget kundetilfredshed, tilgang af medlemmer i Club Matas og en overordnet styrkelse af brandet. Derfor føler direktøren sig også godt rustet til at gå ind i coronakrisens næste fase

- Nu står vi over for krisens næste kapitel, hvor dele af vores liv og forbrug forhåbentlig vil blive normaliseret, mens andre dele stadig vil være forandret, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

- Det opbrud vil vi bruge som afsæt for en ny retning for Matas med ambition om højere langsigtet vækst, fortsætter han.

LÆS OGSÅ: Matas vil udvide sortimentet gennem parløb med dansk kæmpe



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD