Topchef om opsigtsvækkende salgstal: - Krisen har forvandlet Matas
MATAS A/S
Omsætning
2020/21: 4.164
2019/20: 3.689
Resultat af primær drift
2020/21: 380
2019/20: 293
Underliggende omsætningsvækst
(like for like)
2020/21: 13,5%
2019/20: 0,7%
Årets resultat
2020/21: 269
2019/20: 191
Kilde: Matas A/S, Årsrapport 2020/21
Under coronakrisen har Matas været igennem en forvandling, lyder det fra en tilfreds topchef. Blandt andet tordner salget på nettet frem.
Da Matas kunne fremlægge årsrapporten for 2020/21 torsdag morgen, benyttede topchef Gregers Wedell-Wedellsborg muligheden til at sætte ord på virksomhedens udvikling.
Coronakrisen har nemlig været med til at sætte skub i udviklingen - særligt på nettet, hvor omsætningen nu ligger på 1,1 milliarder kroner. Det er en fordobling i forhold til året før.
- Krisen har forvandlet Matas til en digital virksomhed med en styrket sundhedsprofil. Det skyldes naturligvis en ekstraordinær efterspørgsel og ændrede indkøbsmønstre, men er også resultatet af den offensive strategi, vi har forfulgt over de seneste tre år, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Den samlede omsætning nåede for første gang i Matas’ historie forbi fire milliarder kroner - en fremgang svarende til næsten 13 procent.
- I løbet af året blev der introduceret en række nye online værktøjer. Butikkerne blev omdannet til små tv-studier, og kunderne kunne hjemme fra sofaen få rådgivning fra materialister via video og chat, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
- Disse tiltag gav butikkerne nyt liv, og de kommer til at blive en fast del af hverdagen i fremtidens butikker. Matas streamer nu live shopping-events flere gange hver uge, siger den adm. direktør.
Klar til krisens næste kapitel
Matas har ikke været omfattet af nedlukningerne i detailhandlen, og en del af årets vækst kan forklares med en ekstraordinær efterspørgsel på sundhedsprodukter som følge af pandemien.
Samtidig kan Matas registrere en øget kundetilfredshed, tilgang af medlemmer i Club Matas og en overordnet styrkelse af brandet. Derfor føler direktøren sig også godt rustet til at gå ind i coronakrisens næste fase
- Nu står vi over for krisens næste kapitel, hvor dele af vores liv og forbrug forhåbentlig vil blive normaliseret, mens andre dele stadig vil være forandret, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
- Det opbrud vil vi bruge som afsæt for en ny retning for Matas med ambition om højere langsigtet vækst, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: Matas vil udvide sortimentet gennem parløb med dansk kæmpe
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter