Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

To enorme brands dropper Amazon

Foto: Amazon.com



Monday den 25 November 2019 kl. 06:00 - Kilde: Flere medier

På kort tid har to verdenskendte brands valgt at droppe samarbejdet med Amazon. Flere kan være på vej, mener ekspert.

Både Nike og Ikea går bort fra at sælge produkter direkte gennem Amazon.

For det amerikanske sportsmærke, Nike, skyldes bruddet, at man ønsker mere kontrol over brandet og den måde, produkterne blev markedsført på.

Det handler om at skabe den bedst mulige kundeoplevelse, lyder det fra Heidi O’Neill, Nike-direktør med ansvar for detail- og kundeområdet i et interview med Bloomberg.

Hun fremhæver forhandleren Foot Locker Inc. som en godt eksempel, hvor kunderne har mulighed for at bruge en særlig Nike-app i butikkerne. Det er ikke muligt på Amazon.

- Ved at have oplysninger fra kundernes købshistorik - og måske deres løb- og træningshistorik - kan vi bygge en tættere tilknytning til kunderne og dermed yde en bedre service, siger Heidi O’Neill til Bloomberg.

Trods bruddet bliver Amazon ikke støvsuget for Nike-produkter. Markedspladsen har stadig aftale med eksterne forhandlere af det kendte mærke.

Flere kan være på vej

Gennem en testperiode har Ikea solgt produkter i småtingsafdelingen - såsom grydeskeer og lamper - til amerikanske kunder direkte gennem Amazon.

Men det samarbejde er ikke blevet forlænget, selvom Ikea ellers arbejder på at styrke salget på nettet. Det bekræfter den svenske boliggigant til mediet The Drum uden dog at komme nærmere ind på årsagen.

Ifølge Randy Konik - en amerikansk detailekspert fra investeringsbanken Jeffries - kan flere store brands meget vel være på vej væk fra Amazon.

- Bruddet (med Nike, red) viser os, at stærke brands er klar over, at trafik på deres egne hjemmesider er mere bæredygtigt, mere profitabelt og faktisk også styrkende for brandet, mens trafik og omsætning fra Amazon.com er mindre profitabelt og ikke fremhæver brandet på samme måde, siger han ifølge Retail Detail.

- Vi tror, at mange stærke tøjmærker - og ikke-tøjmærker - vil fortsætte med at begrænse, eller helt undgå, forbindelser til Amazon fremover.

LÆS OGSÅ: Salling Group dropper sit danske svar på Amazon



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD