To enorme brands dropper Amazon
På kort tid har to verdenskendte brands valgt at droppe samarbejdet med Amazon. Flere kan være på vej, mener ekspert.
Både Nike og Ikea går bort fra at sælge produkter direkte gennem Amazon.
For det amerikanske sportsmærke, Nike, skyldes bruddet, at man ønsker mere kontrol over brandet og den måde, produkterne blev markedsført på.
Det handler om at skabe den bedst mulige kundeoplevelse, lyder det fra Heidi O’Neill, Nike-direktør med ansvar for detail- og kundeområdet i et interview med Bloomberg.
Hun fremhæver forhandleren Foot Locker Inc. som en godt eksempel, hvor kunderne har mulighed for at bruge en særlig Nike-app i butikkerne. Det er ikke muligt på Amazon.
- Ved at have oplysninger fra kundernes købshistorik - og måske deres løb- og træningshistorik - kan vi bygge en tættere tilknytning til kunderne og dermed yde en bedre service, siger Heidi O’Neill til Bloomberg.
Trods bruddet bliver Amazon ikke støvsuget for Nike-produkter. Markedspladsen har stadig aftale med eksterne forhandlere af det kendte mærke.
Flere kan være på vej
Gennem en testperiode har Ikea solgt produkter i småtingsafdelingen - såsom grydeskeer og lamper - til amerikanske kunder direkte gennem Amazon.
Men det samarbejde er ikke blevet forlænget, selvom Ikea ellers arbejder på at styrke salget på nettet. Det bekræfter den svenske boliggigant til mediet The Drum uden dog at komme nærmere ind på årsagen.
Ifølge Randy Konik - en amerikansk detailekspert fra investeringsbanken Jeffries - kan flere store brands meget vel være på vej væk fra Amazon.
- Bruddet (med Nike, red) viser os, at stærke brands er klar over, at trafik på deres egne hjemmesider er mere bæredygtigt, mere profitabelt og faktisk også styrkende for brandet, mens trafik og omsætning fra Amazon.com er mindre profitabelt og ikke fremhæver brandet på samme måde, siger han ifølge Retail Detail.
- Vi tror, at mange stærke tøjmærker - og ikke-tøjmærker - vil fortsætte med at begrænse, eller helt undgå, forbindelser til Amazon fremover.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter