Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Tilbud om kundeklubber preller af på forbrugere

Foto: detailfolk.dk



Monday den 7 December 2020 kl. 10:36 af: Kristian Holgersen

Begejstringen for kundeklubber er til at overse på nettet, tyder en undersøgelse på. I stedet går forbrugerne mere op i købsoplevelsen.

Blot en tredjedel af de danske forbrugere foretrækker butikker, der tilbyder loyalitetsprogrammer og kundeklubber, når de handler på nettet.

Omvendt afviser 40 procent, at de bliver tiltrukket af den slags, mens 27 procent svarer “ved ikke.” Det fremgår af en undersøgelse fra virksomheden Adyen - en platform for digitale betalinger - som 1.044 danskere har deltaget i.

- I mange år har der været en udbredt konsensus om, at loyalitetsprogrammer har været et effektivt værktøj til både at tiltrække og fastholde kunder ved fx at tilbyde fordele som bonusser eller rabatter, siger Tobias Lindh, Adyens landechef for Norden, i en pressemeddelelse.

- Men det billede ser - især i Danmark - ud til at have ændret sig i kølvandet på coronakrisen, fortsætter han.

Til sammenligning foretrækker over halvdelen af forbrugerne i Norge (52 procent) og Sverige (53 procent) at handle hos netbutikker med loyalitetsprogrammer, viser undersøgelsen.

Købsoplevelsen er vigtigere

I undersøgelsen svarer lige over halvdelen af de adspurgte danske forbrugere (55 procent), at netbutikkerne bør fokusere på at forbedre købsoplevelsen i stedet for at lokke kunder med loyalitetsprogrammer.

- Før 2020 og coronakrisen så vi en tendens til, at retailere havde fokus på at få så mange forbrugere ind i deres fordelsprogrammer som muligt, siger Tobias Lindh og fortsætter:

- Opgaven er at være relevant over for den enkelte målgruppe. Men det er lettere sagt end gjort, og det er muligvis en del af forklaringen på, at de danske forbrugere i højere grad går efter den gode købsoplevelse end det bedste fordelsprogram, siger Tobias Lindh.

Kundeklubber: Danskerne er nordisk bundprop

Mere end otte ud af 10 forbrugere i de nordiske lande er medlem af et eller flere loyalitetsprogrammer. Det viste en undersøgelse fra YouGov i foråret.

Særligt i Finland er det populært med klubkort og medlemsfordele - her er 89 procent af den voksne befolkning medlemmer af et loyalitetsprogram.

Lidt anderledes ser det ud i Danmark, hvor forbrugerne trækker det samlede niveau for Norden væsentlig ned. Blot 67 procent er med i et loyalitetsprogram herhjemme, viser undersøgelsen.

Det er hverken følelsen af fællesskab eller ønsket om at få en bedre service, som lokker de fleste forbrugerne. På tværs af hele Norden er det udsigten til besparelser.

- Som man kunne forvente er fordele med rabatter og tilbud på varemærker den væsentligste årsag til, at folk i Norden ønsker at melde sig ind i et loyalitetsprogram, skriver YouGov i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Jubler over 500.000 medlemmer i kundeklubben



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD