Tilbud om kundeklubber preller af på forbrugere
Begejstringen for kundeklubber er til at overse på nettet, tyder en undersøgelse på. I stedet går forbrugerne mere op i købsoplevelsen.
Blot en tredjedel af de danske forbrugere foretrækker butikker, der tilbyder loyalitetsprogrammer og kundeklubber, når de handler på nettet.
Omvendt afviser 40 procent, at de bliver tiltrukket af den slags, mens 27 procent svarer “ved ikke.” Det fremgår af en undersøgelse fra virksomheden Adyen - en platform for digitale betalinger - som 1.044 danskere har deltaget i.
- I mange år har der været en udbredt konsensus om, at loyalitetsprogrammer har været et effektivt værktøj til både at tiltrække og fastholde kunder ved fx at tilbyde fordele som bonusser eller rabatter, siger Tobias Lindh, Adyens landechef for Norden, i en pressemeddelelse.
- Men det billede ser - især i Danmark - ud til at have ændret sig i kølvandet på coronakrisen, fortsætter han.
Til sammenligning foretrækker over halvdelen af forbrugerne i Norge (52 procent) og Sverige (53 procent) at handle hos netbutikker med loyalitetsprogrammer, viser undersøgelsen.
Købsoplevelsen er vigtigere
I undersøgelsen svarer lige over halvdelen af de adspurgte danske forbrugere (55 procent), at netbutikkerne bør fokusere på at forbedre købsoplevelsen i stedet for at lokke kunder med loyalitetsprogrammer.
- Før 2020 og coronakrisen så vi en tendens til, at retailere havde fokus på at få så mange forbrugere ind i deres fordelsprogrammer som muligt, siger Tobias Lindh og fortsætter:
- Opgaven er at være relevant over for den enkelte målgruppe. Men det er lettere sagt end gjort, og det er muligvis en del af forklaringen på, at de danske forbrugere i højere grad går efter den gode købsoplevelse end det bedste fordelsprogram, siger Tobias Lindh.
Kundeklubber: Danskerne er nordisk bundprop
Mere end otte ud af 10 forbrugere i de nordiske lande er medlem af et eller flere loyalitetsprogrammer. Det viste en undersøgelse fra YouGov i foråret.
Særligt i Finland er det populært med klubkort og medlemsfordele - her er 89 procent af den voksne befolkning medlemmer af et loyalitetsprogram.
Lidt anderledes ser det ud i Danmark, hvor forbrugerne trækker det samlede niveau for Norden væsentlig ned. Blot 67 procent er med i et loyalitetsprogram herhjemme, viser undersøgelsen.
Det er hverken følelsen af fællesskab eller ønsket om at få en bedre service, som lokker de fleste forbrugerne. På tværs af hele Norden er det udsigten til besparelser.
- Som man kunne forvente er fordele med rabatter og tilbud på varemærker den væsentligste årsag til, at folk i Norden ønsker at melde sig ind i et loyalitetsprogram, skriver YouGov i en pressemeddelelse.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter