Svenske virksomheder er skuffede over salget på Amazon
En plads på svensk Amazon fører ikke nødvendigvis til en gigantisk omsætning. Flere virksomheder er skuffede.
Det vakte en del opsigt, da Amazon for første gang gik ind på det skandinaviske marked med en svensk hjemmeside i oktober sidste år.
Amazon kan med sin enorme størrelse sende rystelser gennem hele detailhandlen og true lokale butikker på levebrødet. Sådan har advarslen lydt fra flere tider.
Men omkring fire måneder efter lanceringen i Sverige står en del virksomheder skuffede tilbage, fordi de regnede med, at en plads på Amazon ville få salget stige markant. Det skriver Børsen på baggrund af udtalelser fra Amazons svenske salgschef, Andreas Baller.
- Det er ikke sket. Hvis en sælger starter i Tyskland (tysk Amazon, red.) er det klart, at kundegrundlaget er meget større end i Sverige, og derfor bliver det en langsom opstart. Det er det, vi snakker med virksomhederne om nu, sagde Andreas Baller til et seminar afholdt af Dansk Industri.
Lille interesse fra danske butikker
I Tyskland og USA sidder Amazon på omkring halvdelen af det samlede marked på nettet. På det britiske marked er det en tredjedel.
Så vidt kommer det ikke til at gå i Danmark lige med det første, lyder vurderingen fra Niels Ralund. Virksomhederne er nemlig godt rustet - og samtidig er interessen forholdsvis lille. Blot fire procent af landets butikker regner med at gøre brug af en dansk version af Amazon, når det bliver aktuelt.
- E-handelsmarkedet er ganske modent i Danmark, og de danske e-handlere har heldigvis haft god tid til at forberede sig på Amazon, så jeg forventer ikke, at de tromler det danske marked, som vi har set andre steder, siger Niels Ralund.
7 ud 10 danske netbutikker vurderer, at Amazon i løbet af to år vil sidde på mindst 10 procent af e-handelsmarkedet. Det svarer til cirka 15 milliarder kroner om året.
LÆS OGSÅ: Opdager en masse uheldige fejl på svensk Amazon
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter