Supermarkeder hjælper danske forbrugere til endnu et verdensmesterskab
Ingen bruger flere penge på økologi end de danske forbrugere, viser en ny opgørelse. Supermarkederne er en del af årsagen.
I gennemsnit bruger danske forbrugere 2.580 kroner på økologiske varer om året. Det viser en international opgørelse.
Beløbet er stort nok til at sende Danmark ind på den absolutte førsteplads for andet år i træk. Ifølge Vegetarisk Forening spiller supermarkederne en væsentlig rolle.
- En del af forklaringen på vores verdensmesterskab er, at økologiske fødevarer har en fremtrædende plads i de supermarkeder, hvor danskerne gør deres daglige indkøb. I mange andre lande skal kunderne i specialbutikker for at købe økologi, siger Pernille Bundgård. Hun er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
- Men en anden del af forklaringen er, at forbrugerne i stigende grad efterspørger fødevarer, der leverer på bæredygtighed, siger hun.
Den økologiske markedsandel i Danmark ligger på 12,1 procent, viser opgørelsen, som det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation IFOAM har udarbejdet.
LÆS OGSÅ: Coops nye lavpriskæde bliver udvidet med bæredygtig butik
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter