Supermarkeder bruger topløst trick
Coops butikker vil i fremtiden bruge et mere alternativt trick i kampen mod madspild.
Fra maj vil Coops butikker sælge ananas uden den grønne top. Det er et forsøg, som blandt andet skal reducere madspild. Det skriver epn.dk.
Kunderne har nemlig ikke lyst til at købe en ananas, hvor toppen er misfarvet. Derfor er butikkerne nødt til at smide flere ananasser ud, uden at de fejler noget.
Den primære årsag til forsøget er ifølge Coop, at transporten af ananasserne bliver billigere og mere miljøvenlig.
- Når vi skærer toppen af i produktionslandet, kan der være flere ananas i containerne på de skibe, som sejler ananaserne fra produktionslandet til Danmark. Det reducerer ressourceforbruget i transporten, og gør transporten mere miljøvenlig, siger Peter Løth, som er kategorigruppechef for frugt og grønt i Coop til epn.dk.
Der kan være omkring 40 procent flere ananas på skibene, hvis de er uden top. Og når transporten bliver mere effektiv, bliver det samtidig billigere for kunden at købe en ananas.
- En ananas uden top koster 5 kroner mindre end en almindelig ananas, så det må siges at være en betydelig reduktion, siger Peter Løth.
At skære toppen af en ananas falder dog ikke i god jord hos alle. Foreningen Stop Spild Af Mad mener, at der har været blandede modtagelser blandt forbrugerne.
- Mange bruger toppen til at tjekke, om ananassen er frisk og moden. Den mulighed bliver nu fjernet, siger Selina Juul, som er stifter af Stop Spild Af Mad.
Men det er ikke et reelt problem, mener Coop.
- Det er ikke så gangbart at teste modenheden på den måde. Hvis en kunde har fjernet den første stilk og ikke køber frugten, så kan den næste kunde alligevel ikke bruge den metode til noget. Vi vil garantere, at de ananasser, som vi har til salg, har den rigtige spisekvalitet, siger Peter Løth.
Hos Stop Spild Af Mad er Selina Juul positiv over for, at man kan spare en del CO2, fordi der kan transporteres flere ananas på skibene.
Newspaq
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter