Strategi for butikker spændte ben for Sportmaster
En stor del af Sportmasters omsætning kommer fra butikker i storcentre, og det har gjort kæden sårbar.
Sportmaster lykkedes ikke med at tjene penge i 2021, selvom det på forhånd var ledelsens målsætning.
I stedet måtte sportskæden tage til takke med et samlet underskud på næsten 68 millioner og en vigende omsætning på 862 millioner kroner.
Den adm. direktør i Sportmaster - Andreas Holm - peger på utilsigtede effekter af kædens strategi for placeringer af butikker som en af de afgørende forklaringer.
- Vi skal være der, hvor forbrugerne er, og gøre det let og attraktivt at handle hos os, siger Andreas Holm i en pressemeddelelse.
- Det betyder, at mere end 65 procent af den budgetterede butiksomsætning sker i storcentre. De næsten fire måneders nedlukning af centrene reducerede omsætningen i med ca. 200 millioner kroner i 2021, siger han
Tilbagegangne kunne have været en del større, hvis ikke Sportmaster var gået hårdt efter at styrke omnichannel og nethandel - blandt andet gennem en lanceringen af et klik og hent-koncept.
Det digitale fokus fortsætter, forklarer Andreas Holm, som lige nu sidder og arbejder på de kommende års strategi i samarbejde med de nye ejere i Frasers Group.
- Vores styrker som kundeklubben med 1,5 mio. medlemmer og samarbejdet med + 350 danske sportsklubber er centrale omdrejningspunkter sammen med et skarpt fokus på den digitalisering og konsolidering, der ses blandt parterne i økosystemet omkring sportsretail i Europa, siger han og fortsætter:
- Seneste nye tiltag er en ’drop shipment/ marketplace-løsning’, der sikrer Sportmasters kunder et endnu bedre og bredere udvalg fra de foretrukne globale brands.
LÆS OGSÅ: Sportmaster er solgt videre til en ejer med ekspansiv agenda
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter