Stor ændring på dagligvaremarkedet hænger ved
De digitale supermarkeder fik et gennembrud under coronakrisen, og forbrugerne ser ud til at beholde de nye indkøbsvaner.
Da coronakrisen skyllede ind over landet fik supermarkederne på nettet pludselig usædvanligt travlt.
Forbrugerne ville gerne undgå at bevæge sig for meget ud og foretræk i stedet at få havregryn, hakkekød og minimælk leveret direkte til døren.
Og de nye vaner hænger ved, viser tal fra E-handelsanalysen, som Dansk Erhverv står bag.
Andelen af forbrugere, som køber dagligvarer på nettet, er stort set på samme niveau som under coronakrisen, og det bliver kaldt opsigtsvækkende af Simon Bjerremann, chefkonsulent og ansvarlig for E-handelsanalysen.
- Den primære barriere mod at handle dagligvarer online er, at forbrugerne er nervøse for kvaliteten, når de ikke selv kan føle varen, siger han.
- Coronakrisen her været med til at give mange forbrugere et lille skub, og så har de oplevet, at kvaliteten er god, og at det samtidig er en tidsbesparende og fleksibel løsning. Derfor fortsætter de. Præcis som tidligere analyser også har vist, siger Simon Bjerremann.
18 procent af forbrugerne køber ugentligt dagligvarer eller måltidskasser på nettet, viser E-handelsanalysen, mens henholdsvis fem og ti procent gør det ugentligt og hver 14. dag. En gruppe på 24 procent handler ind på nettet sjældnere.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com er klar med næste træk i kampen om kunderne
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter