Stifter af kendt butikskæde fik nok af uhæderlighed i branchen
Stifter Peter Lyngdorf
- HiFi Klubben har godt 95 fysiske butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland. På nettet har kæden fem nationale onlinebutikker.
- Koncernen bag HiFi Klubben, AudioNord International A/S, har også sit eget mærke - Argon - som bl.a. laver forstærkere og pladespillere.
Omsætning (DKK '000)
2019/20: 1.122.062
2018/19: 1.058.856
2017/18: 1.139.571
Primær drift (DKK '000)
2019/20: 23.459
2018/19: 28.732
2017/18: 32.415
Årets resultat (DKK '000)
2019/20: 17.504
2018/19: 20.217
2017/18: 32.730
Kilde: AudioNord International A/S
For 40 år siden begyndte Peter Lyngdorf på sit livsværk, HiFi Klubben, som i dag har næsten 100 butikker. Han blev tændt af uhæderlighed.
En af de kendte butikskæder i Danmark har netop rundet et skarpt hjørne.
Gennem 40 år har HiFi Klubben nemlig solgt forstærkere, højttalere, pladespillere og alt muligt andet musikudstyr til sine kunder.
Stifter Peter Lyngdorf begyndte på sit livsværk i de helt tidlige 1980’ere, fordi han havde fået nok af hifi-branchen, som ifølge ham var en jungle af overpriser og oppustede beskrivelser af produkterne.
- Da jeg startede Danmarks Hi-Fi Klub, var der meget uhæderlighed i branchen. Det oplevede jeg for eksempel, da hifi-bladene ”glemte” at indsætte mine første annoncer fordi de var for provokerende for de andre, siger Peter Lyngdorf i en pressemeddelelse.
- Dengang var der en modstand mod mit projekt fra mere etablerede forhandlere, der lukrerede på forbrugernes dårlige forudsætninger for at forholde sig kritiske til deres tilbud, siger han.
Nettet kan ikke stå alene
Siden 1980’erne er meget forandret. Men ifølge Peter Lyngdorf kan det stadig svært for kunderne at navigere på markedet for lydudstyr.
- Der er en enorm uigennemsigtighed i de anmeldelser, der er af produkter online. Og folk ved jo ikke hvem de kan stole på, så når der står ”super god lyd” i en reklame, så er det svært at vide, om det er rigtigt, siger han.
Af den grund HiFi Klubbens fysiske tilstedeværelse stadig vigtig, selvom nethandlen tager en større bid af kagen. I fremtiden vil HiFi Klubben satse mere på showrooms, og lade selve handlen foregå på nettet.
- Vi kan allerede se, at vores kunder har taget ideen om at prøve tingene i butikken og bestille det online til sig. Du kan læse nok så meget om et sæt højtalere, men det slår stadig ikke oplevelsen af, at hårene rejser i nakken, som du kan få i de rammer og med den vejledning, du får i vores butikker, siger Peter Lyngdorf.
LÆS OGSÅ: Kursskifte: HiFi Klubben går væk fra at åbne klassiske butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter