Midt i store investeringer: Hi-Fi Klubben taber højde
FAKTA
Hi-Fi Klubben har 99 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland.
Dertil kommer fem nationale netbutikker.
- NØGLETAL
Omsætning (DK ´000)
2018/19: 1.058.856
2017/18: 1.139.571
2016/17: 1.135.850
Ordinær drift (DK ´000)
2018/19: 28.732
2017/18: 32.415
2016/17: 41.654
Resultat (DK ´000)
2018/19: 20.217
2017/18: 32.730
2016/17: 36.025
Kilde: AudioNord International A/S, årsrapport for 1. maj 2018 - 30. april 2019
Lige nu sætter Hi-Fi Klubben ind på at fremtidssikre forretningen, og det påvirker nøgletallene. Men direktøren er optimist.
Gennem det seneste år har der været travlt ude i kulissen hos Hi-Fi Klubben, som kalder sig selv Europas største specialkæde inden for lyd.
Virksomheden arbejder blandt andet på at føre strategien Hi-Fi Klubben 3.0 ud i livet, og det går ikke ubemærket hen i årsregnskabet.
Trods en lille tilbagegang på både top- og bundlinje er den administrerende direktør dog tilfreds. Det skriver lydkæden i en pressemeddelelse.
- Vi har oplevet et lille fald i omsætningen, som dels skyldes et dyk i vores salg af fjernsyn, og dels at vi som led i vores strategi har tilpasset antallet af butikker til markedet i Skandinavien, Christoffer Arensbach og fortsætter:
- Salget af vores kerneprodukter er stigende, hvilket sikrer en profitabel forretning, mens vores rene driftsindtjening er tæt på status quo.
Store ændringer
På længere sigt er et af målene for den nye strategi at omdanne alle kædens butikker til showrooms.
Samtidig skal kundestrømmen styrkes gennem en mere differentieret og personlig kommunikation, ligesom der bliver oprustet digitalt.
- Vi skal kombinere vores stærke fokus på musikoplevelsen og demonstration af vores produkter med en tættere integration mellem butikkerne, vores digitale platforme og den bagvedliggende logistik, siger Christoffer Arensbach.
- På mange måder er vi faktisk inspirerede af, hvordan konceptet startede i 1980, hvor det var postordresalg og direkte forsendelse fra lageret, siger han.
Flere investeringer i sigte
I det hele taget er direktøren optimistisk på vegne af Hi-Fi Klubben, som i årets løb er flyttet ind i et nyt hovedkontor.
- Det tager selvfølgelig tid at implementere en strategi, og vi skal tilpasse os konkurrencen konstant, siger Christoffer Arensbach.
- Men efter en årrække med fokus på convenience, hvor mange for eksempel har valgt små og diskrete plug and play-løsninger, mærker vi i øjeblikket tydeligt, at flere og flere prioriterer den gode kvalitet, når de vælger lyd til hjemmet, siger han og fortsætter:
- Og med et solidt omnichannel-fokus i forretningen og en vækst på over 74 procent i omsætningen i de tyske butikker det seneste år er der grund til både optimisme og yderligere investeringer.
LÆS OGSÅ: Hi-Fi Klubben vil gøre alle sine butikker til showrooms
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter