Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Status på sommerudsalg 2013: Ikke som i gamle dage

Foto: detailfolk.dk



Detailfolk.dk har talt med

- Aalborg Storcenter (Aalborg)
- Bruun’ Galleri (Aarhus)
- City2 (Høje Taastrup)
- Kolding Storcenter (Kolding)
- Magasin (København, Lyngby, Rødovre, Odense og Aarhus)
- Rosengårdcentret (Odense)
- Rødovre Centrum (Rødovre)

Friday den 12 July 2013 kl. 06:40 af: Freja Thorbech

Selvom sommerudsalget ikke er, hvad det har været, melder de danske storcentre og stormagasiner om et foreløbigt positivt 2013-udsalg.

Udsalget er ikke det samme, som det har været. Sådan lyder meldingen fra flere af de danske storcentre og stormagasiner, som detailfolk.dk har talt med i forsøget på at gøre status på sommerudsalget 2013.

- Tilbagemeldingen fra butikkerne er, at udsalget ikke er som i gamle dage. Førhen startede alle samtidig, men nu holder flere kæder og butikker eksempelvis midseason sale på forskellige tidspunkter af året, siger marketingschef i City2 Bente Enert.

Samme melding kommer fra Kolding Storcenter, Rosengårdcentret i Odense, Rødovre Centrum og Bruun’s Galleri i Aarhus.

- Folk er blevet forvent med udsalg. Der er hele tiden noget. Midseason sale, tilbud, udsalg eller hvad man nu kalder det. Det samme gør sig gældende på nettet, og folk synes derfor ikke, at sommerudsalget er fantastisk, siger centerchef i Kolding Storcenter Gitte Lindbo.

LÆS OGSÅ: Kunder gider ikke udsalg

I Rosengårdcentret spår direktør Carsten Lindblad, at de to traditionelle udsalg i løbet af året i fremtiden bliver erstattet af løbende kampagner.

- To årlige udsalg er ikke holdbare i længden. Inden for fem-seks år er man nødt til at genopfinde sig selv inden for branchen, siger han.

Carsten Lindblad mener, at blandt andet det store krav til likviditet gør, at butikkerne ikke har råd til at ligge inde med varer, indtil udsalgene starter, som der ellers tidligere har været tradition for i branchen. De har brug for en højere omsætningshastighed.

- Det er noget af en risiko, man tager, hvis udsalget så svigter. Det er den sidste chance for at slippe af med varer, så man skal virkelig have is i maven som lille detailbutik, hvis man venter, siger han.

Godt udsalg trods alt

I Rødovre Centrum har den nye dagsorden i detailbranchen fået centerforeningen til at droppe et samlet sommerudsalg.

- Vi holder ikke et traditionelt udsalg. Vi har ikke markedsført et samlet udsalg de sidste fire-fem år. En del af vores butikker holder selvfølgelig udsalg sammen med deres respektive kæder, og så vidt vi er orienteret, er det gået ganske pænt, siger centerdirektør Alex Larsen.

Og det er generelt meldingen fra de storcentre, som detailfolk.dk har talt med. Også stormagasinet Magasin melder om et foreløbigt godt udsalg.

- Vi har haft et rigtig godt udsalg over hele linjen i alle vores seks stormagasiner – også online. Vi har haft en rigtig god omsætning, og der har været mange kunder – både danskere og turister, fortæller kommunkationschef i Magasin Jan Helleskov.

Fremgang på 21 procent

I Aalborg fortæller centerchef Preben Bjerregaard om en stigning i antallet af kunder.

- Vi havde 525.000 gæster i juni måned i år mod 435.000 samme måned sidste år, siger han. Det svarer til en fremgang i kundeantallet på 21 procent. Helt lige så godt, tror Preben Bjerregaard ikke, at det er gået med omsætningen.

- Et skud vil være, at vi har haft omkring 15 procents fremgang på omsætningen, men jeg har ingen konkrete tal på det, de kommer først i august, fortæller centerchefen.

Og det er sparsomt med de konkrete tal, der først kommer tikkende ind i løbet af august de fleste steder. I Kolding Storcenter har centerchef Gitte Lindbo indextal, der viser, at der har været en kundefremgang på 7 procent, og hun har en fornemmelse af, at det også har smittet af på omsætningen. Og det er generelt fornemmelser og tilbagemeldinger fra butikkerne, som de ansvarlige udtaler sig ud fra.

- Vi startede udsalget en søndag, og flere butikker har meldt tilbage, at de har haft en bedre startdag end sidste år, siger Pernille Lyager, der er marketing koordinator i Bruun’s Galleri.

City2 gav kunderne en forsmag på udsalget med en momsfri weekend i slutningen af maj, og blandt andet det kan være årsagen til, at tilbagemeldingerne om sommerudsalget ikke har været positive hele vejen igennem, mener marketingchef Bente Enert.

- Butikkerne, som jeg har talt med, fortæller, at kundeantallet er nogenlunde det samme som sidste år, men at de besøgende ikke har købt lige så meget, siger hun til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Har du styr på udsalgsreglerne?



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD