Sports- og vildmarkskæde vil indtage Danmark
Ifølge kæden er den Nordens mest ekspansive sports- og vildmarkskæde. Ambitionerne er klare for, hvad kæden vil i Danmark.
XXL er ikke blot en betegnelse for en stor størrelse, men også navnet på en norsk sports- og vildmarkskæde.
I dag er kæden til stede i hjemlandet Norge, Sverige og Finland med både fysiske butikker og netbutikker – og næste land i ekspansionen kan være Danmark.
Det fortæller Tolle Olaf Rørvik Grøterud, som er pressetalsmand for XXL, i et interview med detailfolk.dk.
- XXL er Nordens største uafhængige sportsbrand, og vi har notorisk længe betragtet Danmark som en mulighed. Derfor har vi en jobannonce på markedet for at undersøge disse muligheder yderligere, forklarer Tolle Olaf Rørvik Grøterud og henviser til et stillingsopslag, hvor XXL søger en eCategory Manager i forbindelse med ekspansionen til Danmark.
XXL har ambitioner om at blive Danmarks ledende e-handelsvirksomhed inden for sport og vildmark.
LÆS OGSÅ: Pressede sportskæder satser på nye butikskoncepter
52 butikker skal blive til flere
Ifølge XXL’s pressetalsmand er XXL den største omnichannel-udbyder i Norden.
- Vi har i alt i øjeblikket 52 butikker, hvoraf 24 af dem er i Norge, hvor vi er førende på markedet med en markedsandel på cirka 28 procent. I Sverige har vi 20 butikker og en markedsandel på omkring 14 procent, mens vi i Finland har 8 butikker og en markedsandel på over 10 procent, fortæller Tolle Olaf Rørvik Grøterud.
- Hvordan er ejerforholdet i XXL?
- XXL blev noteret på børsen i Oslo i oktober 2014. Selskabets største aktionær er grundlægger Øivind Tidemandsen, som ejer omkring 25 procent af aktierne. De resterende aktier er placeret hos nordiske og internationale investorer. Derudover ejer mange medarbejdere og ledelsen aktier.
- Hvordan ser XXL’s seneste årsregnskab ud på top- og bundlinje?
- Regnskabet for 2015 er ikke klar endnu, og Q4-resultater for XXL bliver først præsenteret den 19. februar.
LÆS OGSÅ: Intersport i nyt millionunderskud
Voksende milliardomsætning
I 2014 omsatte XXL for 5,2 milliarder norske kroner og havde en vækst på over 30 procent. XXL’s ebitda-margin (overskudsgrad) var på 11,5 procent.
- Ifølge jeres danske jobopslag er I ’Nordens mest ekspansive sports- og vildmarkskæde’. Hvad er jeres største fordele som kæde?
- XXL er et eldorado for sportsudstyr med de laveste priser, et bredt varesortiment og med fokus på kendte mærkevarer. Vi har få private labels, og vi fokuserer ikke bare på beklædning og sko. I XXL arbejder de bedste mennesker, som elsker sport og er uddannet til god service. Vi har en høj effektivitet, og med vores skalerbare koncept har vi de klart laveste priser på markedet, svarer Tolle Olaf Rørvik Grøterud.
Det er uvist, hvor mange butikker XXL vil åbne i Danmark, hvis eller når kæden kommer til landet.
LÆS OGSÅ: Nyt shoppingcenter byder velkommen til fire sportsbrands
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter