Smart at sælge oplevelser i detailhandlen
Flere dagligvarekæder er hoppet med på oplevelsesridtet - en klog beslutning viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, som spår boom i oplevelser under juletræet.
Kvickly, Dagli'brugsen og SuperBrugsen sælger alle oplvelser. Oplevelsen kommer i form af en Morebox, når den bliver betalt i en af dagligvarekæderne, og det er slet ikke dumt af daglivarekæderne at forhandle oplevelser. De bliver stadig mere populære, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.
Supermarkedernes indtog er med til at booste populariteten, siger markedsdirektør Mette Feifer i Dansk Erhverv i en kommentar til undersøgelsen.
- Den store interesse for oplevelser som julegave skyldes nok også, at adgangen til at købe gavekort til oplevelser er blevet meget større. Der er efterhånden flere aktører på markedet, som har specialiseret sig i at sælge oplevelser enkelt og billigt, og mange supermarkeder har efterhånden også en boks med biografbilletter på hylderne, siger hun.
27 procent giver oplevelser
Om det er en koncertbillet, en biograftur eller en lækker middag er ikke til at sige. Men chancen for at finde en oplevelse blant sine julegaver er stor i år. Mere end hver fjerde - eller 27 procent - voksne dansker forventer at give en oplevelse i julegave.
- Vi kan se, at oplevelsesgaverne bliver mere og mere populære. Det er en god gave til hende eller ham, der har alt - for en oplevelsesgave er altid unik, og samtidig er fælles oplevelser en måde at prioritere tid sammen med familie og venner. Når man giver en oplevelse i julegave, så rækker den typisk ind i næste år, og man kan gå at glæde sig til at skulle i biografen, til koncert eller ud at spise sammen, siger Mette Feifer.
I 2011 viste en tilsvarende måling, at 23 procent af danskerne forventede at give oplevelsesgaver i julegave. Der er tale om en stigende tendens, som bekræftes af, at 46 procent i sidste års måling svarede, at de gav flere oplevelsesgaver end for to år siden.
Coop venter stor gevinst på oplevelsesbokse
Coop-koncernen udtalte i april, at den forventer at omsætte oplevelsespakker for en kvart milliard kroner inden for 3 til 5 år. Gaveboksene varierer i pris. De ligger mellem 95 kroner og 1.499 kroner.
Undersøgelsen er foretaget af SSI på vegne af Dansk Erhverv.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter