Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Smart at sælge oplevelser i detailhandlen

Foto: detailfolk.dk



Monday den 10 December 2012 kl. 07:30 af: Mette Winkler

Flere dagligvarekæder er hoppet med på oplevelsesridtet - en klog beslutning viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, som spår boom i oplevelser under juletræet.

Kvickly, Dagli'brugsen og SuperBrugsen sælger alle oplvelser. Oplevelsen kommer i form af en Morebox, når den bliver betalt i en af dagligvarekæderne, og det er slet ikke dumt af daglivarekæderne at forhandle oplevelser. De bliver stadig mere populære, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Supermarkedernes indtog er med til at booste populariteten, siger markedsdirektør Mette Feifer i Dansk Erhverv i en kommentar til undersøgelsen.

- Den store interesse for oplevelser som julegave skyldes nok også, at adgangen til at købe gavekort til oplevelser er blevet meget større. Der er efterhånden flere aktører på markedet, som har specialiseret sig i at sælge oplevelser enkelt og billigt, og mange supermarkeder har efterhånden også en boks med biografbilletter på hylderne, siger hun.

27 procent giver oplevelser

Om det er en koncertbillet, en biograftur eller en lækker middag er ikke til at sige. Men chancen for at finde en oplevelse blant sine julegaver er stor i år. Mere end hver fjerde - eller 27 procent - voksne dansker forventer at give en oplevelse i julegave.

- Vi kan se, at oplevelsesgaverne bliver mere og mere populære. Det er en god gave til hende eller ham, der har alt - for en oplevelsesgave er altid unik, og samtidig er fælles oplevelser en måde at prioritere tid sammen med familie og venner. Når man giver en oplevelse i julegave, så rækker den typisk ind i næste år, og man kan gå at glæde sig til at skulle i biografen, til koncert eller ud at spise sammen, siger Mette Feifer.

I 2011 viste en tilsvarende måling, at 23 procent af danskerne forventede at give oplevelsesgaver i julegave. Der er tale om en stigende tendens, som bekræftes af, at 46 procent i sidste års måling svarede, at de gav flere oplevelsesgaver end for to år siden.

Coop venter stor gevinst på oplevelsesbokse

Coop-koncernen udtalte i april, at den forventer at omsætte oplevelsespakker for en kvart milliard kroner inden for 3 til 5 år. Gaveboksene varierer i pris. De ligger mellem 95 kroner og 1.499 kroner.

Undersøgelsen er foretaget af SSI på vegne af Dansk Erhverv.
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD