Selskab bag flere kæder taber penge: - Vi har lagt en ny retning
En brat opvågnen. Sådan beskriver den nye direktør for stort detailhandelshus det forgangne år.
Euronics Danmark A/S, der står bag butikskæderne EL-Salg, Lyspunkt, PhotoCare og Lysmesteren, endte med at tabe penge i 2022.
Underskuddet lyder på 1,9 millioner kroner. I 2021 stod selskabet med et plus på 4,6 millioner.
På salgsiden ser det ved første øjekast bedre ud. For tredje år i træk sætter Euronics Danmark nemlig rekord - denne gang går nettoomsætningen frem med 9,5 procent til 712 millioner kroner. Men det skyldes især opkøbet af butikskæden Lysmesteren.
- Efter coronapandemien, hvor danskernes feriebudgetter i høj grad er blev investeret i opgraderinger til hjemmet, har 2022 været en brat opvågning for mange butikker, siger Henrik Overgaard Hansen, adm. direktør i Euronics Danmark A/S.
- Ruslands invasion af Ukraine, den tårnhøje inflation, de stigende energipriser og den generelle forbrugertilbageholdenhed har selvsagt påvirket salget af belysning, hvidevarer og radio/TV og er den største enkeltstående forklaring på det negative resultat, siger han.
Fornyer strategien
I juni startede Henrik Overgaard Hansen som adm. direktør for Euronics Danmark, og han lagde ud med at forny strategien.
Blandt andet har Euronics Danmark besluttet at droppe de shop-in-shops, som virksomheden havde i en række Coop-butikker. Den manøvre bidrager negativt til bundlinjen, fordi afskrivningerne er bogført i årsregnskabet.
- Vi har lagt en ny retning, hvor vi kommer til at fokusere mere målrettet på kerneforretningen og skabe de bedste betingelser for vores lokale butikker, så de kan bruge deres lokale forankring til at stå ekstra stærkt, når økonomien vender, og kunderne igen er klar til at bruge flere penge i vores branche, siger Henrik Overgaard Hansen.
Mens salget har været sløjt, er det gået anderledes godt andre steder. I EL-Salg har kunderne været flittige til at sende elektronik til reparation.
- Når kunderne ikke køber nyt, bruger de flere penge på at reparere og vedligeholde det gamle, og det er blandt andet det, som har gjort, at butikkerne holder skindet på næsen i en tid, hvor detailhandlen har haft det svært, siger direktøren.
LÆS OGSÅ: Topchef ser varehus som en manifestation af Powers ambitionsniveau
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter