Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Selskab bag flere kæder taber penge: - Vi har lagt en ny retning

Henrik Overgaard Hansen, adm. direktør i Euronics Danmark A/S. Foto: PR.




Tuesday den 18 April 2023 kl. 06:00 af: Kristian Holgersen

En brat opvågnen. Sådan beskriver den nye direktør for stort detailhandelshus det forgangne år.

Euronics Danmark A/S, der står bag butikskæderne EL-Salg, Lyspunkt, PhotoCare og Lysmesteren, endte med at tabe penge i 2022.

Underskuddet lyder på 1,9 millioner kroner. I 2021 stod selskabet med et plus på 4,6 millioner.

På salgsiden ser det ved første øjekast bedre ud. For tredje år i træk sætter Euronics Danmark nemlig rekord - denne gang går nettoomsætningen frem med 9,5 procent til 712 millioner kroner. Men det skyldes især opkøbet af butikskæden Lysmesteren.

- Efter coronapandemien, hvor danskernes feriebudgetter i høj grad er blev investeret i opgraderinger til hjemmet, har 2022 været en brat opvågning for mange butikker, siger Henrik Overgaard Hansen, adm. direktør i Euronics Danmark A/S.

- Ruslands invasion af Ukraine, den tårnhøje inflation, de stigende energipriser og den generelle forbrugertilbageholdenhed har selvsagt påvirket salget af belysning, hvidevarer og radio/TV og er den største enkeltstående forklaring på det negative resultat, siger han.

Fornyer strategien

I juni startede Henrik Overgaard Hansen som adm. direktør for Euronics Danmark, og han lagde ud med at forny strategien.

Blandt andet har Euronics Danmark besluttet at droppe de shop-in-shops, som virksomheden havde i en række Coop-butikker. Den manøvre bidrager negativt til bundlinjen, fordi afskrivningerne er bogført i årsregnskabet.

- Vi har lagt en ny retning, hvor vi kommer til at fokusere mere målrettet på kerneforretningen og skabe de bedste betingelser for vores lokale butikker, så de kan bruge deres lokale forankring til at stå ekstra stærkt, når økonomien vender, og kunderne igen er klar til at bruge flere penge i vores branche, siger Henrik Overgaard Hansen.

Mens salget har været sløjt, er det gået anderledes godt andre steder. I EL-Salg har kunderne været flittige til at sende elektronik til reparation.

- Når kunderne ikke køber nyt, bruger de flere penge på at reparere og vedligeholde det gamle, og det er blandt andet det, som har gjort, at butikkerne holder skindet på næsen i en tid, hvor detailhandlen har haft det svært, siger direktøren.

LÆS OGSÅ: Topchef ser varehus som en manifestation af Powers ambitionsniveau



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD