Sådan vil Fakta-direktør vende skuden
Siden lukkeloven blev indført, har Fakta kæmpet med enorme underskud. Nu tester direktøren en ny strategi, der skal ændre kulturen i kæden.
Konkurrencen på discount-markedet er de seneste år blevet stærkt intensiveret. Det har sammen med den ændrede lukkelov haft store konsekvenser for Fakta. Kæden har de seneste år kunnet fremlægge enorme tre-cifrede millionunderskud, og flere forsøg på at vende udvikilngen, har været forgæves.
Derfor afprøver Faktas direktør, Stina Glavind, en helt ny strategi, der potentielt kan ændre hele kulturen i Fakta. Det fortæller hun til Børsen.
- Vi må erkende, at den tidligere strategi i 2012-2014 om at åbne en masse butikker ikke var den rigtige. Det har kostet knaster, siger Stina Glavind.
Kunderne forventer mere
Til gengæld har det givet mere mening at gå i gang med at modernisere de 400 Fakta-butikker, som også er et opgør med det gamle slogan om, at det kun tager 5 minutter at handle i Fakta.
- Tidligere var det nok at køre kvartpaller med kasser ind i butikken, og så havde butikschefen en hobbykniv i lommen, så han kunne sprætte op. Kunderne forventede ikke, at butikkerne var ryddelige, eller at der var særligt gode varer, økologi eller frisk brød. Det er anderledes i dag, siger Stina Glavind og fortsætter:
- Derfor er vi begyndt at tale om større frihedsgrader til butikscheferne. Tidligere var alting stramt styret, og vi har en manual, der beskriver alle processerne. Men vi har også bundet vores butikschefer på arme og ben og nok ikke frigjort al medarbejderens egen energi til gavn for både forretning og motivation.
Tester personligt ansvar
Hun har derfor givet et langt større ansvar til 11 af Fakta-kædens dygtigste butikschefer, og hvis det bliver en succes, rulles konceptet om mere ansvar bredere ud.
Butikscheferne er i den forbindelse blevet spurgt om, hvad kædekontoret kan gøre for, at de kan flytte forretningen endnu mere. Og indtil videre har svaret været, at de gerne vil have mere frihed til at køre lokale kampagner og til at hente et større udsnit af varer hjem fra Coops sortiment.
- Det er et kvantespring for os, men når vi nu forlanger af vores butikschefer, at de skal levere mere af det, som tidligere kun var forundt supermarkederne, så er vi også nødt til at give dem noget mere manøvrerum, siger Stina Glavind.
LÆS OGSÅ: Kvinde med ben i næsen ny kædedirektør for Fakta
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter