Salling Groups nye discountkæde holder ord
Lige nu opfylder Basalt målsætningen om, hvor billig kæden skal være i forhold til konkurrenterne. Topchef lufter udvidelse af konceptet.
Da Salling Group lancerede Basalt-kæden tidligere på året, var et med en ambition om at holde priserne omkring 15 procent lavere end resten af discountkæderne.
Et pristjek fra BT viser, at det rent faktisk holder stik.
Hos Basalt kostede en indkøbskurv med 14 basisvarer som kartofler, kaffe og dåsetun 125,28 kroner, mens den næstbilligste kurv var fra Aldi og kostede 152,69 kroner. Forskellen er på knap 18 procent.
Basalt-kæden kan sænke priserne, fordi butikkerne slipper for en række faste omkostninger.
Der er ingen køle- eller frostvarer i sortimentet, og på den måde forsvinder halvdelen af elregningen med et trylleslag. Samtidig skal varerne i vid udstrækning stå på paller eller i sin emballage på hylderne.
Åbningstiderne bliver desuden kortere end hos normale supermarkeder.
Topchef: Flere nyheder på vej
Konceptet bag Basalt, som snart runder 10 butikker, bliver stadig justeret, skriver Salling Groups adm. direktør, Per Bank, i et opslag på LinkedIn.
- Vi ser meget forskellige resultater rundt om i landet og vi lærer konstant og laver derfor hele tiden små tilpasninger, mens vi “kører”. En spændende og ny måde at udvikle er koncept, hvor alt ikke er perfekt fra dag 1, skriver Per Bank.
Eksempelvis åbner topchefen op for, at Basalt-konceptet kan rumme kølevarer.
- Vi kommer derfor til at teste nye tiltag i de kommende uger i udvalgte Basalt butikker, her i blandt meget begrænset køl i en enkelt butik og et nyt trade initiativ som er helt uhørt i Danmark, vent at se, skriver Per Bank.
LÆS OGSÅ: Kundernes indkøb forbavser kædechefen for Basalt
Læs hele artiklen på BTFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter