Salling Group introducerer 10 nye principper
De 10 Plastikprincipper
#1 Vi fjerner og reducerer emballage, hvor det er muligt
#2 Vi anvender mono-materialer eller kompatible plastiktyper
#3 Vi anvender PET, når det er relevant og muligt (fx fødevarer) I alle andre sammenhænge anvender vi PP eller PE
#4 Vi anvender emballage, hvor alle komponenter let kan skilles ad
#5 Vi printer direkte på emballagen eller bruger plastiklabels.
#6 Vi anvender genbrugsmateriale, hvor det er muligt
#7 Vi anvender klar plast, hvor det er muligt – så længe det ikke påvirker holdbarheden
#8 Vi angiver tydeligt, hvordan emballagerne skal skilles ad og sorteres som affald
#9 Vi fortsætter med at anvende emballage af glas, papir og aluminium, da her allerede findes effektive systemer til genanvendelse
#10 Vi anvender ikke bionedbrydelig eller bio-baseret plastik, da vi ikke mener, at fødevarer skal bruges til emballage.
Kilde: Salling Group
Gennem 10 nye principper vil Salling Group sætte standarden for bæredygtug emballage. Målene bliver lagt frit frem.
Emballage er afgørende for at minimere madspild og sikre fødevaresikkerheden. Men indpakningen kan skabe miljømæssige udfordringer.
Derfor lancerer Salling Group en ny emballagestrategi og 10 plastikprincipper, så mad- og dagligvarer i Føtex, Netto og Bilka fremover pakkes ind i emballage, der er designet til cirkulær genanvendelse.
- Emballage, også den af plastik, har en række gode egenskaber, som blandt andet sikrer holdbarhed og begrænser madspild, siger Michael Løve. Han er Executive Vice President og ansvarlig for Salling Groups samlede plastikindsats.
- Men samtidig er det afgørende, at vi får forbruget af ny plastik bragt ned. Her ønsker vi at tage ansvar og gå forrest i udviklingen af nye, bæredygtige løsninger, siger han.
Målet er, at al Salling Group-emballage på egne varemærker skal være 100% genanvendelig inden 2023, at plastikmængden på samme varer skal nedbringes med 30%, og at plast brugt til transport skal være genbrugt eller genanvendt inden 2020.
Kræver fælles indsats
Salling Group har valgt at lægge hele strategien og samtlige principper frem. Det er en invitation til alle producenter, dagligvarekæder, NGO’er og aktører til at bidrage til bedre brug af plastik.
Salling Group vil også indlede en dialog med dagligvarekædens leverandører, så resultaterne kan række videre end egne butikker.
- Som landets største dagligvarekoncern kan vi gøre en stor forskel. Men skal vi lykkedes, kræver det, at vi samarbejder på tværs og får standarder, som vi kan være fælles om, siger Michael Løve
- Vi har i samråd med eksperter udarbejdet de ambitiøse principper, vi vil indføre på tværs af alle vores butikker, og nu deler vi strategi, ambitioner og de overvejelser, vi har gjort os, så vi i fællesskab kan medvirke til, at vi får mere bæredygtige og bedre materialer i hele branchen, siger han.
LÆS OGSÅ: Top 10: Detailgigant er det mest bæredygtige brand
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter