Salgschef: Derfor holder Ikea ikke januarudsalg
Hos Ikea Danmark langer salgschefen nu ud efter forbrugerkulturen og butikkernes udsalgsepidemi.
Til forskel fra de fleste andre butikker, så er der ikke januar-tilbud at hente hos de danske Ikea-varehuse. I en pressemeddelelse forklarer salgschef Markus Ekewald årsagen.
Han langer ud efter en “forbrugskultur, der er styret af højtider" og “butikkernes udsalgsepidemi.” Den konstante strøm af forskellige udsalg og rabatter skaber så mange udsving i prisen, at markedet bliver svært at gennemskue for forbrugerne, mener salgschefen.
Hos Ikea har man derfor valgt en anden strategi.
- I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året, skriver Markus Ekewald.
- Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!), fortsætter han.
Stærke kunderelationer
Men skal man udvikle stærke relationer til kunderne, kræver det mere end fokus på priserne. I sit indlæg nævner Markus Ekewald flere oplagte indsatsområder.
Et gennemgående tema er kontakten og kendskabet til kunderne. Ligesom mange andre store spillere har Ikea etableret en loyalitetsklub, hvor medlemmerne kan opnå en række fordele og samtidig selv give sit besyv med.
- Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning, skriver han.
Han opsummerer sine råd således:
- Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris, afslutter han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter