Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Sådan har Hi-Fi Klubben skabt vækst i krisetider

I Hi-Fi Klubben har man fokus på at give kunderne en god oplevelse med lyd eller billede, når de kommer ind i butikken.
Foto: Hi-Fi Klubben



Wednesday den 20 August 2014 kl. 11:12 af: Freja Thorbech

Specialisering og kundefokus er noget af det, der har sikret Hi-Fi Klubben stigende resultater gennem krisen.

Den danske detailbranche er fyldt med skrækhistorier om krisen, der vendte op og ned på alting og kørte forretninger i sænk.

Der findes dog også succeshistorier om kæder, der har brugt krisen til at vokse sig større, og netop sådan en er Hi-Fi Klubben.

Kæden har siden krisen for alvor satte ind i 2008 set stigninger i såvel resultat som bruttofortjeneste indtil sidste skæve regnskabsår, hvor begge dele gik lidt tilbage til henholdsvis 16,7 millioner kroner og 61,2 millioner kroner.

Detailfolk.dk har taget en snak med landechef Henrik Wieben om, hvor kæden står i dag, og hvordan man kommer levende igennem en økonomisk krise.

- Vi står rigtig stærk i dag, og det gør vi først og fremmest fordi vi ikke er som de andre, siger han.

Hi-Fi Klubben har specialiseret sig i at sælge lyd og billede af en god kvalitet, og det holder man fast i.

- Hos mange af vores konkurrenter kan du købe din lyd og billede samme sted, som du kan købe en brødrister og en vaskemaskine, siger Henrik Wieben og henviser til konkurrerende kæder som Elgiganten, Fona og Ekspert.

Selv har Hi-Fi Klubben i sin 34-årige historie haft en enkelt afstikker, da stifter Peter Lyngdorf kastede sig over at sælge cykler. Det var en fiasko, der endte med at koste kæden et underskud på 40 millioner kroner, og den del af forretningen blev solgt fra i 1998. Siden har man lært af sine erfaringer.

- Vi holder fast i udelukkende at fokusere på lyd og billede, og vi kommer aldrig til at sælge mobiltelefoner eller computere, siger Henrik Wieben.

En kæde for alle

Samtidig har kæden arbejdet aktivt på at henvende sig til en ny og bredere målgruppe end tidligere.

- I løbet af de seneste ti år er vi gået fra at være en specialist, hvor man knap nok turde gå ind ad døren som almindeligt menneske i frygt for at blive stillet et teknisk spørgsmål, man ikke kunne svare på, til at være en kæde, hvor alle og enhver kan komme, forklarer Henrik Wieben.

Det er også det, der har betydet, at kæden har kunnet overleve og vokse sig større på trods af krisen.

- Vi havde ikke overlevet, hvis vi ikke havde gjort det. Så ville vi ikke være andet end en lille specialbutik nede på hjørnet, som hver dag kæmper for, at der kommer en kunde, siger landechefen.

Det er især i markedsføringen, at man ved kontinuerligt at fremhæve et godt stereoanlæg til en overkommelig pris lige så stille har kunnet ændre kundernes opfattelse af kæden. Det har dog haft en anden konsekvens.

- Der findes nok en lille skare af meget entusiastiske hi-fi-elskere med en lidt mere nørdet tilgang, der synes, at vi er blevet lidt mere mainstream, end hvad godt er. Det kan godt være, at vi har skræmt dem væk, men nu går regnestykket bedre op i den anden ende, forklarer Henrik Wieben.

Har fokus på kundeoplevelser

Derudover er der endnu en faktor, der har spillet ind på Hi-Fi Klubbens succes gennem krisen, mener landechefen.

- Vi har et altoverskyggende mantra, som hedder, at kunden altid er i fokus, siger han og uddyber:

- Resultaterne kommer ved at behandle kunderne rigtig godt. Og jeg synes selv, når jeg er ude i andre butikker, at det kniber rigtig meget i dansk detailhandel med at give den gode kundeoplevelse.

Og det indtryk skal man ikke have, når man går ud af en Hi-Fi Klubben-butik. Tværtimod.

- Vi skal give kunderne en oplevelse, som de ikke nødvendigvis havde forventet omkring lyd eller billede. Demoen er meget afgørende for os. Der er visse steder i branchen, hvor man sælger lyd uden at demonstrere den. For os svarer det til at købe en bil uden at prøve den først, siger han og understreger, at det selvfølgelig også handler om, at de varer kæden sælger, gør det muligt at skabe en god kundeoplevelse.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD