Så meget omsætning beholder varehuskæde under nedlukning
BILTEMA DANMARK A/S
Nettoomsætning
2019: 657.143
2018: 624.308
2017: 589.142
Resultat af primær drift
2019: 33.072
2018: 31.972
2017: 30.046
Årets resultat
2019: 25.338
2018: 24.307
2017: 22.609
Kilde: Biltema Danmark A/S, Årsrapport 1. januar - 31. december 2019
En stor varehuskæde, der holder gang i forretningen ved hjælp af et drive in-koncept, sætter nu tal på salget i januar.
Da regeringen lukkede landet ned i foråret, var varehuskæden Biltema hurtige til at indføre en drive in-løsning, så kunderne kunne bestille varer på nettet og selv hente dem i det nærmeste varehus.
Som en af de få store detailvirksomheder har Biltema ikke en decideret netbutik. Derfor er drive in-løsningen blevet en vigtig livline under den nuværende nedlukning.
I de første uger af januar, hvor store dele af detailhandlen har været på tvungen vinterferie, har omsætningen i Biltema ligget på lige omkring 50 procent i forhold til samme periode sidste år, hvor coronasmitten endnu ikke var kommet til Danmark.
- Fra starten af coronakrisen har vi oplevet, at vores kunder i den grad har taget vores drive-in-service til sig. Og nu, hvor der er total nedlukning, er det endnu vigtigere for os, og igen mærker vi en stor opbakning, siger Jacob Borring Møller. Han er administrerende direktør i Biltema.
- Vores medarbejdere har travlt med at pakke ordrer hver dag, og det er helt fantastisk, at vi på trods af nedlukningen er i stand til at opretholde en omsætning, og derfor kan holde folk i arbejde, siger han.
Flere varehuse på vej
Midt under coronakrisen fortsætter Biltema ekspansionen på det danske marked. Lige nu er antallet af varehuse 16 - men fire nye er på vej.
Tre af varehusene - dem i Herning, Thisted og Kalundborg - åbner i sidste halvdel af 2021, mens det fjerde Biltema-varehus gerne skulle stå klar i Nykøbing Falster i foråret 2022.
Den svenske detailkæde er også i gang med at vokse i resten af Norden. I hjemlandet er der otte nye varehuse på vej, mens det norske og finske marked får to.
- Vi er i færd med at bygge på et areal, der er lige så stort som 33 fodboldbaner, og vi har ingen planer om at sætte tempoet ned i fremtiden, siger Knut Svenningsen. Han er koncernchef i Biltema.
- Varehusene er kilden til vores betydelige omsætningsfremgang, og det følger vi op på med massive investeringer i nye varehuse rundt omkring i hele Norden, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: Varehuse: To koncepter rammer plet i et totalt uforudsigeligt år
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter