Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Rema 1000 vinder CSR-pris

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 18 September 2013 kl. 09:20 af: Freja Thorbech

Rema 1000's opgør med mængderabatter sikrede supermarkedskæden en pris ved CSR Award.

Der er stor grund til jubel i Rema 1000 i dag.

Supermarkedskæden vandt i går Partnerskabsprisen for sin indsats mod madspild sammen med organisationen Stop Spild Af Mad ved CSR Awards i Holstebro.

Det er CSR Fonden der står bag prisoverrækkelsen, hvor ni virksomheder bliver hædret for deres CSR indsats. I Rema 1000 er man glad for anerkendelsen.

- Vi er selvfølgelig rigtig glade og stolte over at vinde prisen, og det bekræfter os i, at vi gør det rigtige. Da vi stoppede med mængderabatter i 2008 var der mange, der rystede på hovedet, for det var jo dårligt købmandskab at få forbrugerne til at købe mindre. Men vi kunne mærke, at det var det rigtige at gøre, og mange af vores kunder har også bakket os op i indsatsen. For mig er madspild et godt eksempel på vores koncept om discount med holdning, siger indkøbsdirektør Anders Rene Jensen i en udtalelse. Det var ham, der var initiativtageren til at droppe mængderabatterne for fem år siden.

Opgør med mængderabatter

Rema 1000 vandt prisen for sit opgør med mængderabatter. Kæden har igangsat en kampagne, der skal få kunderne til kun at købe det, de har brug for, og ikke smide noget ekstra i kurven - bare fordi det kan betale sig rent økonomisk.

- Slut med tilbud a la ‘3 for 2’s pris’. Resultatet er nemlig et kæmpe madspild i danske husstande. Derfor er det slut med mængderabatter i Rema 1000. Fremover gælder de lave priser PR. STYK!, har kæden selv skrevet om initiativet på sin hjemmeside.

Og selvom det umiddelbart ikke var godt købmandsskab at droppe mængderabatterne, har Rema 1000 alligevel kunnet notere sig en flot vækst de seneste år.

Derudover har Rema 1000 indført vægtafregning på udvalgte grøntsager i stedet for stykpris, og kæden har ligeledes mærket og samlet varer tæt på udløbsdatoen og solgt dem ekstra billigt i kampen mod spild.

Rema 1000 er den første, men ikke den eneste supermarkedskæde, der har sat fokus på madspild. Også Coop har fokus på problemet og har indledt en proces, hvor dagligvaregigantens mere end 1200 butikker skal reducerer sit madspild med ti procent om året de næste to år.

LÆS OGSÅ: Dagligvarekæmpe sætter ind mod madspild



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD