Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Private handler på nettet er gået galt for hver femte dansker

Foto: detailfolk.dk



Wednesday den 29 January 2020 kl. 06:18 af: Kristian Holgersen

Mange danskere er helt trygge ved private handler på nettet. Men går det først galt, så står man ikke så stærkt, lyder advarslen.

Omkring hver femte danske forbruger har oplevet, at en privat handel på nettets mange markedspladser er gået skævt.

Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har lavet på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Mange gange går det godt, når forbrugerne handler med andre privatpersoner på nettet, men det kan selvfølgelig gå galt, siger Susanne Aamann i en pressemeddelelse.Hun er chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Og så skal forbrugerne vide, at de ikke står lige så stærkt, som hvis de handlede i en netbutik. De kan for eksempel få sværere ved at få et krav igennem, hvis der viser sig at være noget galt med varen, fortsætter hun.

Faktisk gælder der en to års reklamationsret i handler mellem privatpersoner - medmindre andet er aftalt ved købet. Det kan bare være svært at holde på sine rettigheder, fordi man ikke kan gå til et klagenævn. I stedet skal sagen behandles ved domstolene.

En fortrydelsesret på 14 dage gælder derimod ikke ved private handler.

Mange svindelsager hos politiet

Bliver man udsat for decideret svindel, skal sagen meldes til politiet. Blandt de anmeldelser, som Politiets landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) fik i perioden fra december 2018 til maj 2019, drejede en tredjedel sig om samhandel mellem private.

- Vi ser desværre ofte, at borgere bliver snydt på nettet, når de handler på digitale markedspladser, men hvis man udviser sund fornuft, er risikoen lille.

- Vores bedste råd er derfor, at man stopper handlen, hvis man får mistanke om, at man er ved at blive snydt. Det gælder især, når man handler med meget populære varer, såsom modetøj, elektronik og billetter til udsolgte arrangementer," siger politikommissær fra LCIK Jens Skovbjerg.

Trods de mange svindelsager er omkring hver tredje danske forbrugere “tryg” eller “meget tryg” ved at handle med privatpersoner på nettet. Hver fjerde er “utryg” eller “meget utryg,” viser undersøgelsen fra Wilke, som bygger på interview af 1.020 danskere.

Gode råd

Hvis forbrugerne vil sikre sig mod problemer, er der flere andre forholdsregler, de med fordel kan gøre brug af. De kan blandt andet sørge for at kunne dokumentere deres køb.

- Især hvis du køber et lidt dyrere produkt, fx en sofa eller en dyr jakke, kan det være en god idé at spørge efter kvitteringen, siger Susanne Aamann.

Hvis produktet er mindre end to år gammelt og viser sig at have en fejl, vil du kunne gå til butikken, hvor det oprindeligt blev købt, selvom det ikke var dig, der oprindelig købte det, fortsætter hun.

LÆS OGSÅ: Minister vil beskytte forbrugerne mod farlige varer på nettet



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD