Matas fortsætter de tocifrede vækstrater på nettet
Kvartalsregnskabet byder på vækst - især på nettet. Men alligevel har Matas sænket forventningerne til hele året en smule.
I årets andet kvartal har Matas opnået en omsætning på 822,5 millioner kroner. Det er 5,8 procent bedre i forhold til samme periode sidste år.
Særligt på nettet er der fuld damp på væksten, som i denne omgang lyder på 53 procent, fortæller topchefen i en kommentar til kvartalsregnskabet.
- For sjette kvartal i træk voksede onlinesalget fra matas.dk med mindst 50 procent i forhold til samme kvartal året før. Det momentum vil vi fortsætte med flere investeringer i det digitale område, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Ude i den fysiske verden har Matas moderniseret 15 af sine butikker i årets andet kvartal. Det slags tilpasninger af butiksnettet vil kæden prioritere højt fremover, selvom de tager tid at få på plads.
- Matas står friskere i gadebilledet, hvilket kunderne tager godt imod. Vi ser den mest positive effekt på salg og indtjening, når vi samtidig udvider, flytter eller sammenlægger butikker, så vi kan tilbyde kunderne større udvalg og endnu bedre service, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Indtjeningen (EBITDA) holder næsten niveau og lander på 107 millioner kroner.
Nedjusterer en smule
Trods gode takter, så nedjusterer Matas alligevel forventningerne til hele året en smule. Den underliggende salgsudvikling i andet kvartal var simpelthen mindre positiv end forventet.
Like for like steg omsætningen kun 0,3 procent i andet kvartal - ser man på første halvår er der tale om et fald på 0,5 procent.
Nu forventer Matas en omsætningsvækst på mellem 3,5 og 5,5 procent (før: 3,5 - 6,5), mens den underliggende omsætningsvækst skulle ramme et sted mellem 0,5 og 1,5 procent (før: 0,5 - 2,5).
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter