Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Principiel forhandler-dom afsagt

Foto: morguefile.com



Friday den 29 November 2013 kl. 14:52 af: Freja Thorbech

Kan en forhandler drages til ansvar for ikke at oplyse om fremtidige teknologiske udviklinger? Ja, mener Højesteret, der har netop har afsagt en principiel dom.

En tv-forhandler burde have fortalt sin kunde om, at et nyt tv i fremtiden skulle bruge ekstraudstyr for at tage DR.

Det har Højesteret netop slået fast i en principiel dom om forhandler vejledning. Dommen er en stadfæstelse af en dom fra Østre Landsret.

I dommen slås det fast, at sælgeren burde have oplyst forbrugeren om, at tv’et inden for dets normale brugsperiode ikke ville kunne modtage almindelige danske public service-kanaler uden tilkøb af en modtageboks.

Det er Dansk Erhverv, der har først sagen på vegne af forhandleren.

- Vi ankede Østre Landsrets dom til Højesteret, fordi sagen er meget principiel. Tv-forhandlerne skal selvfølgelig informere om de produkter, de sælger, med den aktuelle viden, de har, men de kan ikke spå. Det mener vi stadig, siger forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.

Erhvervsorganisationen har i sagen slået på, at beslutningen om at DR i fremtiden skulle sendes i et andet format ikke var ude i den brede offentlighed på tidspunktet, hvor tv'et blev købt.

Forhandlerne bør holde sig orienteret

Hos Forbrugerrådet mener man ikke, at det handler om, hvorvidt forhandlerne kan spå om fremtiden eller ej.

- Selvfølgelig kan forhandlerne ikke spå. Men forhandlerne skal holde sig orienteret om den almindelige viden om fx deres produkters holdbarhed og dele den viden med forbrugerne. Ordentlige erhvervsdrivende giver selvfølgelig forbrugerne de vigtige oplysninger, der er tilgængelige om produktet. Kun på den måde kan forbrugerne træffe et oplyst og kvalificeret valg, og oplyste forbrugere er også til glæde for dygtige erhvervsdrivende, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram.

90 lignende sager venter på afgørelse

Det er Forbrugerombudsmanden, der har ført sagen for forbrugeren, og han er tilfreds med afgørelsen. 

- Jeg er meget tilfreds med at have fået en så klar dom. Den vil få direkte betydning for de mange sager, som har afventet afgørelsen, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Forbrugerklagenævnet har omkring 90 tilsvarende sager liggende, der har afventet rettens afgørelse.

Selvom man er skuffet over afgørelsen i Dansk Erhverv, glæder Lone Rasmussen sig over, at dommen også slog fast, at kunden skal betale et rimeligt beløb for brugen af tv’et svarende til 10 procent af købesummen per år. 

- Selvom vi er skuffede, er vi også glade for, at Højesteret foretager et fradrag for den nytte, forbrugeren har haft af tv’et, siger hun.

LÆS OGSÅ: Højesteret siger god for lavere løn til unge



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD