Pandora fejrer rekord med 300 nye butikker
Den danske gigant rundede sidste år konceptbutik nummer 1400 og satser på at åbne mere end 300 af slagsen i år.
Der vil fortsat skyde Pandora-ejede konceptbutikker op rundt om i verden i 2015.
Det slår den danske smykkegigant fast i sit netop fremlagte årsregnskab.
LÆS OGSÅ: Pandora i rekordregnskab
Pandora har igennem de senere år haft et stort fokus på udvide det brandede butiksnetværk med særligt fokus på konceptbutikker. I løbet af 2014 rundede den danske gigant med åbningen af 310 nye konceptbutikker 1410 af netop den type butikker.
Planen er at fortsætte udvidelsen af forhandlernetværket, og Pandora oplyser i årsregnskabet, at man forventer at tilføje mere end 300 nye konceptbutikker til sin butiksportefølje i 2015. Det gælder blandt andet åbningen af cirka 60 nye Pandora-ejede konceptbutikker i Tyskland oven på den nylige overtagelse af op til 78 butikslejemål i landet.
LÆS OGSÅ: Pandora fordobler antallet af butikker i Tyskland
- Vores brandede salgskanaler hjælper med til at styrke opfattelsen af Pandoras brand i detailleddet, fordi vi her typisk kan præsentere et bredere produktsortiment, end vi kan hos de øvrige forhandlere. Ved at øge andelen af Pandora-brandede butikker, ikke mindst konceptbutikker, kan vi præsentere vores brand bedst muligt over for kunderne, skriver Pandora blandt andet i sin årsrapport.
Samtidig er målet at øge andelen af den omsætning, der kommer fra netop de Pandora-brandede butikker. Pandora konkluderer i årsrapporten, at de brandede butiksmiljøer har en positiv indvirkning på salget. Brandede butikker udgjorde i 2014 85,6 procent af omsætningen sammenlignet med 82,3 procent i 2013.
Også online har Pandora slået dørene op til flere butikker. i 2014 åbnede den danske smykkegigant netbutikker i Frankrig, Italien, Holland og Polen og har dermed egne netbutikker i syv europæiske lande.
Nyt butikskoncept
I 2015 vil alle nye Pandora-butikker blive bygget op omkring det såkaldte Evolution butikskonceptet, ligesom de eksisterende butikker også vil blive moderniseret ud fra det.
Konceptet er skabt i samarbejde med et schweizisk arkitekt- og designfirma for at skabe et tilgængeligt og feminint butiksmiljø, hvor man ved at skabe en varm og lys atmosfære og bruge unikke zone-farver hjælper kunderne med at finde de produkter, de ønsker.
- Udformningen af Evolution-butikkerne afspejler vores ønske om at give kvinder mulighed for at værdsætte, mindes og dele deres uforglemmelige øjeblikke. De traditionelle salgsstationer er fordelt i butikken, så salgspersonalet og kunderne kan mødes med hinanden og tale om produkterne, skriver Pandora blandt andet om det nye koncept i sin årsrapport.
Også på butiksfacaderne vil Evolution-konceptet skinne igennem.
- Pandoras butiksfacader skal afspejle vores brand og være genkendelige i gadebilledet og i shoppingcentrene. For at styrke genkendeligheden fremhæver Evolution-designet udvalgte elementer i Pandora-brandets visuelle identitet, herunder det gavebånd, der kan ses i en stor del af vores markedsføringsmateriale, skriver Pandora om konceptet.
Pandora har 9.906 forhandlere fordelt på mere end 90 lande herunder 1410 konceptbutikker og 1555 shop-in-shops. Resten af forhandlerne udgøres af det, Pandora betegner som hvid-, guld- og sølvforhandlere.
LÆS OGSÅ: Smykkegigant åbner sin største nordiske konceptbutik i København
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter