Overrasket direktør trækker stikket på succesfuldt koncept
PLANTORAMA A/S
Hovedtal i t. kr.
Nettoomsætning
2019: 462.622
2018: 434.399
2017: 424.764
Driftsresultat
2019: 30.679
2018: 28.236
2017: 25.499
Årets resultat
2019: 24.411
2018: 21.625
2017: 20.008
Fra ledelsesberetningen
- Årets resultat [...] anses for værende tilfredsstillende og som forventet.
- Stort set alle butikker har igen i 2019 realiseret organisk vækst.
Kilde: Plantorama A/S, Årsrapport 2019
Det kan ikke betale sig at holde forretningen kørende på nettet under nedlukningen, erkender direktøren for stor detailkæde.
Under første del af coronakrisen var Plantorama - en landsdækkende kæde af 11 have- og dyrecentre - hurtige til at reagere.
Planerne om at indføre et koncept, hvor kunderne kunne få leveret planter og andre varer direkte hjem til hoveddøren, blev rullet ud et år før tid. Det skulle være med til at få Plantorama sikkert gennem pandemien.
Men under den nuværende nedlukning er situationen en helt anden, lyder fra den adm. direktør i Plantorama - Peter Vang Christensen - i et interview med Finans.
Hele netbutikken og de tilhørende koncepter er blevet sløjfet under nedlukningen.
- Jeg havde slet ikke regnet med, at vi var nødsaget til at lukke webshoppen. Men da vi regnede på det, var det det eneste rigtige at gøre, siger Peter Vang Christensen til Finans.
- Som større virksomhed bliver vi presset ekstra hårdt under tvangsnedlukningen, så snart vi sælger for bare én krone. Det betyder, at vi ville skulle betale meget mere tilbage i forbindelse med hjælpepakkerne, end vi får fra salg gennem webshoppen,« siger direktøren.
En succesfuld løsning
Tidligere har Plantorama meldt ud, at omsætningen blev hårdt ramt, da coronakrisen ramte i marts 2020.
Allerede i april blev det tabte dog hentet ind igen - blandt andet ved hjælp af netbutikken og muligheden for at få varer leveret.
- Når noget virker som en god idé, er vi ikke bange for at afprøve nye koncepter, og vi forsøger altid at tilgodese de behov, vi ser hos vores kunder, sagde Peter Vang Christensen i en pressemeddelelse fra sidste år.
- Da corona satte ind, var behovet for at kunne få planter og haveartikler leveret stort. Det reagerede vi hurtigt på, og tiltaget har vist sig at være en stor succes, fortsatte han.
LÆS OGSÅ: Dystre forudsigelser: Snart rammer butiksdøden på nettet
Læs hele artiklen på FinansFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter