Opråb til detailhandlen: Husk købmanden
Berlingskes udviklingsredaktør skriver i et indlæg, at han vil have købmanden tilbage. Og så skal det være slut med at være indebrændt over kundernes nye vaner.
Godt købmandsskab og gamle dyder som "kunden har altid ret" bliver overskygget af bitterhed i detailbranchen over kundernes nye hang til at gøre nogle af deres indkøb på den virtuelle markedsplads i cyberspace.
Sådan lyder konklusionen fra udviklingsredaktør på Berlingske Business, Morten Asmussen.
Støtter lokalt - men uden medlidenhed
Morten Asmussen er blevet enig med sin familie om at handle lokalt - så vidt det nu er muligt. For at være med til at bidrage lidt til lokalområdet. Han understreger dog, at han ikke har ondt af de købmænd, der har det hårdt.
LÆS OGSÅ: Survival of the fittest gælder også i detailhandlen
- Jeg har ikke ondt af butikkerne. Sådan er vilkårene. Hvis man ikke giver kunderne det, de vil have, så mister man dem, skriver han og peger på, at e-handlen er passeret hen over hovedet på de butikker, der har det svært i dag.
Netop fordi kunderne i stigende omfang handler online, er der en gruppe detailhandlende, der står uden for udviklingen med deres rene fysiske butikker, der dømmes ude af kække eksperter i e-handel og cross channel.
Lad os få købmanden tilbage
Men den form for resignation køber Morten Asmussen ikke.
- De udstødte detailhandlende har ganske enkelt glemt, hvad kunderne vil have. De har glemt at være købmænd.
Han vedholder, at opskriften på succes har fået en ny fællesnævner: webshoppen. Men derefter følger det gode købmandsskab og den ubegrænsede kundeservice stadig, mener han.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Al e-handel er en trussel mod de traditionelle butikker
(Berlingske Business)
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter