Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Online dagligvareindkøb: Sådan håndterer Irma.dk danskernes forbehold

Foto: irma.dk



Thursday den 21 May 2015 kl. 05:40 af: Freja Thorbech

Mange danske forbrugere er fortsat forbeholdne for at købe dagligvarer på nettet. Se her, hvordan Irma.dk forsøger at overkomme forbrugernes barrierer.

Danskerne vil hellere end gerne klikke sig til varer hjemme fra sofaen.

95 procent handler på nettet, men særligt en varegruppe halter bagefter, når det kommer til, hvad danskerne smider i den virtuelle indkøbskurv - dagligvarer.

Kun 10 procent køber daglivarer på nettet. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Irma af danskernes indkøbsvaner på nettet.

Den helt store barriere ligger i, at man ikke selv har varerne i hånden, inden de lander i kurven. 56 procent vil selv tjekke kvaliteten af frugt og grønt, før de køber.

Bananer og avocadoer hitter på Irma.dk

Paradoksalt nok ligger avocado nummer tre på Irmas liste over de bedst sælgende varer i netbutikken, mens bananer ligger nummer fem.

Men hvordan kan det være, at Irma.dk kan sælge avocadoer og bananer online, når det netop er noget af det, danskerne helst vil have i hånden, inden de trykker køb.

Ifølge online salgschef Mette Milling skyldes det blandt andet, at Irma.dk kvalitetstjekker sin frugt og grønt to gange i døgnet for at sikre helt friske varer og den højest mulige kvalitet til vores kunder.

- Derudover mærker vores pakkemedarbejdere fx lige en ekstra gang på avocadoen og sikrer, at der ikke er brune pletter på bananerne. Præcis som man selv ville gøre i et fysisk supermarked. Vi er derfor heldigvis nået til et punkt, hvor kunderne stoler på kvaliteten og friskheden af vores frugt og grønt, selvom de køber det online og ikke selv kan vælge, siger hun.

Hun fortæller, at man hos Irma.dk kan mærke, at det virker som en positiv spiral, fordi kunderne gerne vil komme igen, når de har haft en god oplevelse, ligesom de deler det med venner og bekendte.

Det handler om tillid og kundeservice

Derudover forsøger Irma.dk at komme ud over de barrierer, som danskerne ellers måtte have ved online dagligvareindkøb ved blandt andet at tilbyde en friskhedsgaranti på en lang række varer.

- Det betyder helt konkret, at vores kunder kan stole på, at de altid får friske varer leveret til døren, når de handler på Irma.dk, siger Mette Milling og fremhæver, at netsupermarkedet blandt andet tilbyder minimum fem dages holdbarhed på mælk og minimum syv dages holdbarhed på skiveskåret pålæg.

Hos Irma.dk har man også erfaret, at køb af dagligvarer online i høj grad handler om tillid og god kundeservice, forklarer Mette Milling.

- Derfor giver vi fx også vores kunder mulighed for at ringe direkte til vores slagtermester, hvis de har spørgsmål i forbindelse med køb af kød online. Derudover sætter vi som en del af Irma en ære i at yde excellent kundeservice, så kunderne kan få afkræftet eventuelle barrierer eller problemer, de måtte opleve ved at handle dagligvarer online, siger online salgschefen.

Irma.dk har haft en omsætningsvækst på 80 procent i 2014. 

- Væksten skyldes dels en fokuseret marketing-indsats og dels et mere modent marked, der langsomt vokser, i takt med at forbrugernes tillid til at handle dagligvarer online stiger, forklarer Mette Milling og slår samtidig fast, at netsupermarkedet har en ambition om at have lige så høje vækstrater hvert år de næste tre år.

Se mere om YouGovs undersøgelse her.

LÆS OGSÅ: Irma.dk satser på økologi



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD