Omstridt dyrekort-kampagne overholdt loven
Dansk Supermarked Group har ikke handlet i strid med markedsføringsloven i forbindelse med sin kampagne for dyrekort, vurderer forbrugerombudsmanden, der nu lukker sagen.
- Vi har undersøgt dyrekortkampagnen, og efter vores opfattelse er det næppe i strid med markedsføringsloven.
- Hensigten med kampagnen var at skabe et ønske hos børnene om at få samlekortene og på den måde påvirke forældrene. Efter vores opfattelse er det ikke i strid med markedsføringsloven, fordi det ikke er børnene, men forældrenes beslutning, hvad man køber.
Sådan siger forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.
Forbrugerombudsmanden har nu afsluttet sin undersøgelse af forårets kampagne efter flere klager over, at specialkortene - ifølge især vrede forældre - nærmest var umulige at få fat i, og at der ifølge kritikere var tale om aggressiv markedsføring rettet mod børn.
Dansk Supermarked Group solgte de famøse dyrekort til børn i Føtex og Bilka. Når kunderne købte varer for 100 kroner, kunne de få en pakke med fire dyrekort. Nogle kort var specialkort, som blev fremstillet i et mindre oplag end de almindelige kort.
LÆS OGSÅ: Så meget skal kunderne betale for alle de populære dyrekort
Efter forbrugerombudsmandens vurdering ville dyrekortkampagnen næppe være i strid med markedsføringsloven, hvis spørgsmålet blev forelagt domstolene. Det skyldes:
- at det klart fremgik af kampagnen, hvad den gik ud på, og hvor og hvordan forbrugerne kunne få dyrekortene
- at det ud fra antallet af de producerede kort ikke var umuligt at samle alle specialkort, og
- at selvom kampagnen både rettede sig mod børn og deres forældre, er det i sidste ende forældrene, der beslutter, hvor og hvor meget der skal købes ind.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter