Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Nyt koncept vil lette modebutikkernes indkøb

Foto: No Stock



Tuesday den 1 July 2014 kl. 15:14 af: Freja Thorbech

En tidligere direktør i en dansk modekæde har lanceret et nyt koncept, der skal gøre modebutikkernes indkøb lettere og billigere.

Der skal gøres op med den traditionelle handel i tøjbranchen.

Det mener tidligere direktør i Solid Retail, Christian Bisgaard.

- Vi har igennem de seneste år oplevet mange konkurser i detailhandlen på grund af høje omkostninger på blandt andet husleje, personale og for dårlig indtjening på varerne. Det gør, at detailhandlerne har svært ved at overleve. Her må branchen forsøge at hjælpe butikkerne til en bedre indtjening på varerne, siger han.

Derfor har han lanceret og udviklet konceptet No Stock, hvor butikkerne ikke behøver at lægge store forhåndsordrer for at få mulighed for kun at købe lige præcis det, de har brug for.

I stedet vil al salg komme til at foregå online og via messer, hvor man kan nøjes med at købe det nødvendige.

- Vi skærer store showrooms og sælgere fra, og lader butikkerne købe varerne på nettet. Vi sparer altså en masse omkostninger, og lader det komme butikker til gode i form af en bedre avance, forklarer Christian Bisgaard til detailfolk.dk.

Lancerer egne brands

I første omgang lancerer No Stock selv tre brands, som butikkerne får mulighed for at købe på denne måde. På sigt er det dog meningen, at også andre brands skal indgå i porteføljen.

- Indtil videre er det kun egne brands, men det er kongstanken med konceptet at få opbygget en stor kundemasse, og så gå ud til europæiske brands, der gerne vil sælge i Skandinavien, og tilbyde at sælge deres varer til vores kundebase, forklarer Christian Bisgaard.

Da der tænkes meget traditionelt blandt de etablerede brands, er det måske ikke alle, der vil være interesseret i at sælge via No Stock, men Christian Bisgaard regner alligevel med, at det vil have en interesse for nogle.

Han har samtidig stor tiltro til de tre mærker, som kæden nu lancerer: Clean Cut, Cottonfarm og T-Lab. Erfaringerne fra hans tid i Solid siger ham nemlig, at især de yngre kunder ikke har de samme mærkevarepræferencer som tidligere. I Solid var han eksempelvis med til at starte et private label op.

- Det udgør i dag otte procent af omsætningen i Solid-kæden med ubetinget den bedste avance. Det bekræfter mig i, at det ikke er så svært at lave de gode enkle varer. De behøver ikke at skulle hedde noget altid, siger Christian Bisgaard.

Skal ikke være trendsætter

Han regner ikke med at de nye mærker skal være trendsættende i modebranchen.

- Med mit kendskab til branchen laver vi de varer, som vi ved, man kan sælge mange af, forklarer Christian Bisgaard.

Og han er ikke i tvivl om konceptets betydning for detailbranchen.

- Butikkerne kan købe det, de har brug for. De skal ikke ind i brede koncepter og købe ind i alle produktgrupper. På den måde kan vi give dem en avance, der er hidtil uset i branchen, siger Christian Bisgaard til detailfolk.dk.

LÆS OGSÅ: Modeproducenter lider under pressede butikker



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD