Nyt koncept vil lette modebutikkernes indkøb
En tidligere direktør i en dansk modekæde har lanceret et nyt koncept, der skal gøre modebutikkernes indkøb lettere og billigere.
Der skal gøres op med den traditionelle handel i tøjbranchen.
Det mener tidligere direktør i Solid Retail, Christian Bisgaard.
- Vi har igennem de seneste år oplevet mange konkurser i detailhandlen på grund af høje omkostninger på blandt andet husleje, personale og for dårlig indtjening på varerne. Det gør, at detailhandlerne har svært ved at overleve. Her må branchen forsøge at hjælpe butikkerne til en bedre indtjening på varerne, siger han.
Derfor har han lanceret og udviklet konceptet No Stock, hvor butikkerne ikke behøver at lægge store forhåndsordrer for at få mulighed for kun at købe lige præcis det, de har brug for.
I stedet vil al salg komme til at foregå online og via messer, hvor man kan nøjes med at købe det nødvendige.
- Vi skærer store showrooms og sælgere fra, og lader butikkerne købe varerne på nettet. Vi sparer altså en masse omkostninger, og lader det komme butikker til gode i form af en bedre avance, forklarer Christian Bisgaard til detailfolk.dk.
Lancerer egne brands
I første omgang lancerer No Stock selv tre brands, som butikkerne får mulighed for at købe på denne måde. På sigt er det dog meningen, at også andre brands skal indgå i porteføljen.
- Indtil videre er det kun egne brands, men det er kongstanken med konceptet at få opbygget en stor kundemasse, og så gå ud til europæiske brands, der gerne vil sælge i Skandinavien, og tilbyde at sælge deres varer til vores kundebase, forklarer Christian Bisgaard.
Da der tænkes meget traditionelt blandt de etablerede brands, er det måske ikke alle, der vil være interesseret i at sælge via No Stock, men Christian Bisgaard regner alligevel med, at det vil have en interesse for nogle.
Han har samtidig stor tiltro til de tre mærker, som kæden nu lancerer: Clean Cut, Cottonfarm og T-Lab. Erfaringerne fra hans tid i Solid siger ham nemlig, at især de yngre kunder ikke har de samme mærkevarepræferencer som tidligere. I Solid var han eksempelvis med til at starte et private label op.
- Det udgør i dag otte procent af omsætningen i Solid-kæden med ubetinget den bedste avance. Det bekræfter mig i, at det ikke er så svært at lave de gode enkle varer. De behøver ikke at skulle hedde noget altid, siger Christian Bisgaard.
Skal ikke være trendsætter
Han regner ikke med at de nye mærker skal være trendsættende i modebranchen.
- Med mit kendskab til branchen laver vi de varer, som vi ved, man kan sælge mange af, forklarer Christian Bisgaard.
Og han er ikke i tvivl om konceptets betydning for detailbranchen.
- Butikkerne kan købe det, de har brug for. De skal ikke ind i brede koncepter og købe ind i alle produktgrupper. På den måde kan vi give dem en avance, der er hidtil uset i branchen, siger Christian Bisgaard til detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter