Udenlandske brands stiller store krav til Strøget
De udenlandske kæder og brands er ikke sene til at dreje om på hælen, hvis København ikke tilbyder dem, det de vil have.
Før krisen var det ikke svært, at lokke udenlandske tøj- og designvirksomheder til at leje butikslokaler på Strøget i København, men i dag har piben fået en anden lyd.
- Udenlandske brands har ikke samme strategi som tidligere, hvor de blot ønskede at sætte ’en nål’ i København og måtte prøve at få det bedste lokale, de kunne, siger Henrik Lund, senior advisor hos med butiksmægling og -udviklingsfirma Absalon og Co. – et firma, der har at gøre med cirka 75 procent af de butiksudlejninger, der foregår i indre København.
- I dag rejser virksomhederne videre, hvis de ikke kan få optimale placerings- og lokaleforhold , for de finder hurtigt ud af, at København er ligeså dyr som Hamborg, Berlin og Amsterdam og så kan de ligeså godt tage videre, hvis de ikke kan få det de vil have, fortsætter han.
Naboskab er kodeordet
Derfor har ejendomsmæglere og –udlejere måtte tænke kreativt for at lokke de attraktive udenlandske kunder til. Hos Absalon og Co. har man blandt andet brugt krisetiderne til at rejse rundt i Europa for at finde ud af, hvad de udenlandske kunder efterspørger. Foruden gode lokaler og flotte facader, der tegner brandet udadtil, er der en ganske bestemt faktor, der ofte er helt afgørende for, om de udenlandske virksomheder slår sig ned i netop København.
- Naboskabet er rigtig vigtigt. Hvis man har et godt koncept, er det vigtigt, at man præsenteres for et sted, hvor man synes nabobutikkerne er cirka ligeså gode som én selv, forklarer Henrik Lund til detailfolk.dk.
- Østergade, der er kendt som 'den dyre gade', er et eksempel på en gade, hvor luksusbrands vælger at lægge deres butikker, fordi de er omgivet af andre luksusbrands, tilføjer han.
Absalon og Co. har i øvrigt været med til at udvikle det nye ”Berlingske Kvarter” rundt om Berlingske Karre ved blandt andet Pilestræde, Sværtegade, Kronprinsensgade. Her ligger butikker som Marc´O Polo, Marimekko, North Face og Camper, der bedre kan lide naboskaber i disse gader.
- Her oplever vi nu en øget efterspørgsel særligt, fordi profilen i området er tydelig og naboskabet tiltrækker de koncepter, der ikke vil ligge på Strøget, forklarer Henrik Lund.
Luksusgaden forlænget.
For ganske nyligt havde Absalon og Co. desuden held med at ’strække’ luksusgaden Østergade noget længere. De har nemlig fået franske luksusmærke Louis Vuitton til at placerer deres forretning på Amagertorv 10. Hos firmaet håber man, at gaden dermed kan lokke med ’godt naboskab’ og tiltrække endnu flere luksusbrands til indre København.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter