Nyt københavnsk madmarked åbner til april
Et helt nyt madmarked slår i foråret dørene op, og ambitionen er bl.a. at genoplive de gamle markedsdyder i historiske rammer.
Nu får københavnerne en helt ny mulighed for at købe friske råvarer og hjemmelavet mad.
Til april slår Kødbyens Mad & Marked dørene op for første gang. Det er et ugentligt tilbagevendende marked, der hver lørdag vil give københavnerne mulighed for at gå på opdagelse i et varierende udbud af friske råvarer.
- Vi vil se hvad københavnere med en kok i maven kan, når de får muligheden. Vi vil se hvad vores yndlingsrestauranter, cafeer og grønthandlere kan, når de kommer lidt ud af komfortzonen. Vi vil lokke oplandets gode bondemænd og koner til byen og vi vil give alle københavnere, spæd, ung og gammel, et marked i øjenhøjde med deres behov, siger Simon Bacon Aldinger Kullegaard.
Han står bag det nye marked sammen med vennerne Christian Lundgaard Astorp og Jacob Uhd Jepsen, som sammen og hver for sig har stor erfaring med økonomi, kommunikation og markedsdrift.
De har alle rejst meget og er blevet inspireret af markeder i England, Frankrig, Spanien og Tyskland.
- Vi er utrolige forskellige, men ret ens når det kommer til passionen for gode fødevarer og gode måltider til en ordentlig pris. Vi har alle sammen rejst og nydt at gå på markeder og været forundret over, at vi i Danmark ikke havde det her folkelige tilgængelige marked, som man ellers finder mange steder i verden. Vi har også haft det i Danmark, men man er fra producenternes side bare gået mere over til at sælge alt ind engros, siger Simon Bacon Aldinger Kullegaard til detailfolk.dk.
Maden er omdrejningspunkt
På de 1400 kvadratmeter på Flæsketorvet i Kødbyen vil der være plads til mellem 60 og 70 stadepladser, der alle vil sælge madrelaterede varer.
- Det kan være ferske varer, frugt og grønt, slagtervarer, fisk og mejeriprodukter. Og så kommer der til at være private eller restauratører, som har madboder, ligesom der også vil være nogle, der sælger vin og øl. Og så har vi også plads til et mindre antal boder med fødevarerelaterede brugsprodukter som pander, knive, lertøj eller noget i den stil, forklarer Simon Bacon Aldinger Kullegaard.
Der skal på Kødbyens Mad & Marked både være mulighed for at købe ind til aftensmaden eller nyde en frokost ved langbordene i markedets hjerte.
- Vi vil have en balance imellem, et marked der er så pulserende og mangfoldigt som muligt, men vi skal også have siddemuligheder og steder, hvor man kan samles og spise eller drikke en øl, siger Simon Bacon Aldinger Kullegaard.
Han tror, at det nye marked vil komme til at påvirke København og særligt Kødbyen.
- De rammer, som Kødbyen oprindeligt blev bygget til, er forsvundet. Det pulserende liv med handlede og markedsdage findes nu kun kun torsdag, fredag og lørdag efter klokken otte, når restauranterne og natklubberne åbner. Så vi glæder os utrolig meget til at få et leben og en torvestemning ind igen, hvor man kan blive helt høj af, at der sker så meget, og hvor man kan dufte mad og friske råvarer, siger Simon Bacon Aldinger Kullegaard til detailfolk.dk.
Kødbyens Mad & Marked skydes i gang lørdag den 4. april og løber til lørdag d. 26. september. Som udgangspunkt vil der yderligere ét søndagsmarked om måneden med et tema, der skifter fra gang til gang. Derudover vil der, uden for sæsonen, være et månedligt marked som eksempelvis et julemarked.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter