Ny tjeneste giver butikker adgang til Facebook-profiler
Facebook har lanceret en ny tjeneste, der giver butikkerne adgang til kundernes Facebook-profiler. Forbrugerrådet er skeptisk.
Nu tilbyder Facebook butikkerne en direkte vej ind på danskernes Facebook-profiler.
Med den nye tjeneste, Custom Audience Targeting, giver Facebook virksomhederne mulighed for at få del i den detaljerede viden, de har opsamlet om de tre millioner danske Facebook-brugere, skriver Forbrugerrådet i en pressemeddelelse.
Forbrugerne oplyser ofte deres e-mailadresser, når de handler. Det sker eksempelvis, hvis de skal have et kundekort i supermarkedet, eller hvis de handler online.
Facebooks nye tjeneste giver både fysiske virksomheder og onlinebutikker mulighed for at sende deres kunders e-mailadresser til Facebook for at finde ud af, om kunden har en profil. Derefter kan virksomhederne reklamere direkte over for forbrugerne i deres private nyheds-feed.
Hos Forbrugerrådet er man ikke begejstret for Facebooks nye tiltag.
- Vi er i gang med at se på, om det her er i overensstemmelse med den danske persondatalov og markedsføringslov. Der sker en videregivelse af personlige oplysninger udenom forbrugerne, og forbrugerne har heller ikke mulighed for at hindre den skræddersyede reklame i deres newsfeed, siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup i en pressemeddelelse.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter