Ny dansk bog guider om disruption i øjenhøjde
En kendt iværksætter, forfatter og innovatør, står bag en ny bog, hvor der gives konkrete og jordnære råd om disruption.
Disruption har været det helt store buzz-word de senere år, og trods meget debat og dækning i pressen, kan det være en vanskelig størrelse at forholde sig til i sin virksomhed, eller indenfor sit eget afdelings- eller ansvarsområde.
Men det ønsker iværksætteren og foredragsholderen Jonathan Løw, nu at gøre noget ved. Han har skrevet en bog der ganske enkelt hedder Disruptionbogen, der kommer med konkrete råd om disruption, med udgangspunkt i en række eksempler fra den virkelige verden. Jonathan Løw tidligere været forfatter og redaktør på flere bøger, senest Gurubogen der udkom i 2016.
Bogen er ifølge forfatteren, oplagt læsning for ledere, forretningsudviklere, HR-medarbejdere samt for iværksættere og alle andre, der arbejder med fornyelse og forandring.
Disruptionbogen udkommer i dag, og detailfolk.dk bringer i dag, helt eksklusivt, et kapital fra bogen, der tager udgangspunkt i Blockbuster-kædens kollaps:
Undgå Blockbuster-fælden
I dag ved vi, at det blev bredbåndsteknologien, der gradvist slog igennem og blev forbedret op igennem 00'erne i en sådan grad, at det blev den teknologi, der skulle betyde Netflix' opblomstring og Blockbusters endeligt.
Fra at man blot bestilte film over nettet, var der pludselig båndbredde til, at man nu også kunne streame filmene. Og i forhold til Blockbuster, slippe for at skulle ud i regnvejret og levere lejede film tilbage.
Det var måden, hvorpå Netflix udnyttede en potentielt disruptiv teknologi som bredbånd, der gjorde dem i stand til at skabe et overlegent value proposition i forhold til konkurrenterne.
I daglig tale opstår der let fornemmelsen af en afgrundsdyb kløft mellem den iværksætterkultur, der modsætter sig normalisering, og det etablerede og corporate, der potentielt står for fald. Som eksempelvis Blockbuster.
Det betyder dog ikke nødvendigvis, at corporates vil tabe kampen i fremtiden. Faktisk bør start-ups og corporates nærmere droppe deres skyttegravskrig og begynde at se fordelen ved hinandens modeller og et øget samarbejde imellem "de små og de store". Ikke mindst i et lille land og i en lille økonomi som den danske.
For at dette skal kunne komme til at ske, så kræver det handlinger. Her er fire konkrete bud:
1. Sæt et tidsrum af til at orientere dig
I hverdagen kommer man ikke ud af sit eksisterende drift- og lean-modus, så sæt tid af til fast, én gang om dagen at se, hvad der er af bevægelser i din branche eller relaterede brancher.
Er der nogle nye teknologier, der bliver brugt? Nogle der er på vej? Læs Wired.com, Huffington Post og andre nye medier, i stedet for de klassiske udgivelser, der stadig fokuserer på de kendte brancher.
2. Brug ledig plads – bogstavelig talt
Disruption sker i spændingsfeltet mellem den etablerede virksomhed og den lille start-up. Har du et ledigt lokale, så udlån det til en start-up og brug aftalen til at få indsigt i den anden parts verden.
Du har cash-flow, kapital og know-how i at drifte en organisation, mens den nystartede har idéer, passion og frækhed, men mangler ressourcerne. Skab nye relationer og se på den måde jeres forretning udefra.
3. Byg bro
I kan blive hinandens makkere i disruption. En lille eller mellemstor dansk virksomhed og en start-up har bedre muligheder for at blive den næste højdespringer, hvis de indgår et samarbejde.
Når vi i Danmark taler om, at der ikke er kommet nogle nye virksomheder med over 1000 medarbejdere de sidste 10 år, må man sige, at der er kortere vej fra 50 mand til 1000, end hvis du blot er en person med en idé.
4. Bliv skarp på de disruptive teknologier
Som minimum bør man begynde at holde sig opdateret om hvilke teknologier, der rører sig.
Vi ved ikke, hvad der slår igennem først og i hvor stor skala, men der er ingen tvivl om, at områder som 3D-print og kunstig intelligens (AI) kommer til at have massiv indflydelse på rigtig mange industrier.
For at forstå dette kræver det dog, at du også forstår teknologierne. Gør du det, så forstår du også langt bedre, hvad de kan betyde for din forretning.
Hvor det tog Netflix ti år at disrupte Blockbuster ved hjælp af en disruptiv teknologi, så oplever vi en eksponentiel acceleration. Det tidsspænd bliver formentlig kun 4-6 år i fremtiden. Det betyder naturligvis, at man skal blive desto mere nysgerrig på udviklingen netop nu.
Læs mere om Disruptionbogen HER
LÆS OGSÅ: Nu er årets ledelsesbog blevet kåret
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter