Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ny analyse vidner om beskeden fremgang i detailbranchen

Foto: detailfolk.dk



Monday den 10 November 2014 kl. 14:25 af: Freja Thorbech

En analyse af 6.162 regnskaber fra den danske detailhandel viser en beskeden fremgang i indtjeningen oven på et historisk lavt niveau.

Der er en lille - om end meget beskeden - fremgang at spore i indtjeningen hos de danske detailvirksomheder.

En ny analyse af 6.162 regnskaber fra den danske detailhandel vidner om en samlet fremgang i indtjeningen på 1,8 procent hos de undersøgte virksomheder fra 2012 til 2013. Fremgangen skal dog ses i sammenhæng med et historisk lavt indtjeningsniveau i 2012, hvor branchens samlede indtjening blev halveret i forhold til året før.

Det er Spar Nord, der har lavet analysen på baggrund af data fra Eniro Danmarks erhvervsdatabase Proff.dk, og hos banken mener cheføkonom Jens Nyholm, at udviklingen stemmer godt overens med forbrugertillidsindikatoren fra Danmarks Statistik.

- Det seneste halvandet år har forbrugertillidsindikatoren været stigende, og i løbet af sommeren nåede den det højeste niveau siden begyndelsen af 2007 – altså lang tid før finanskrisen brød ud i efteråret 2008. Vi har dog endnu til gode at se den høje forbrugertillid forplante sig i detailhandlens regnskaber, fordi forbrugerne fortsat er tilbageholdende med at bruge penge, siger han i en udtalelse.

Særligt de store har haft fremgang

Det er især de store detailvirksomheder med mere end 250 virksomheder, der har haft vind i sejlene det seneste år, mens de mindre og mellemstore virksomheder i branchen har oplevet tilbagegang.

Samlet set har 60 procent af de undersøgte virksomheder dog præsteret positive tal på bundlinjen i 2013, og det er positivt, vurderer koncernchef Stefan Kercza fra Eniro, som står bag Proff.dk.

- Det er klart, at det er helt afgørende, om virksomhederne tjener penge. Krisen har været historisk hård for detailhandelssektoren, og derfor er det positivt at se, at der trods alt er sorte tal hos 60 procent af de regnskaber, der er analyseret, siger han.

Bedring i 2015-regnskaber

Cheføkonom Jens Nyholm mener, at skrøbeligheden i forbrugsudviklingen fortsat er udtalt. Det på trods af, at det snart er seks år siden, at finanskrisen tog sin begyndelse. Det har man blandt andet kunne aflæse i tredje kvartal, hvor detailomsætningen faldt oven på fire kvartaler med fremgang.

- Men når det er sagt, er forudsætningen for et stigende forbrug fortsat til stede, herunder en vending på boligmarkedet og en positiv udvikling i arbejdsløsheden. Og det må vi forvente vil forplante sig i regnskaberne i 2014 og ikke mindst i 2015, siger Jens Nyholm.

Spar Nord analyserer hvert år på baggrund af data fra Proff.dk de regnskaber, som danske virksomheder indrapporterer til Erhvervsstyrelsen. Analysen fokuserer på virksomhedernes udvikling i resultat før skat, egenkapital og balance, sådan som virksomhederne selv rapporterer tallene i regnskaberne.

LÆS OGSÅ: Eniro: Sådan kan små butikker overleve i dagens detailhandel



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD