Nu melder Dagrofa sig på banen med milliardinvestering
DAGROFA
Koncernen består af butikskæderne MENY, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt Dagrofa Foodservice og Dagrofa Logistik.
Omsætning
2020: 17,4 mia. kr.
2019: 17,1
2018: 17,4
Driftsresultat (EBITDA)
2020: 236 mio. kr.
2019: 200
2018: 113
Resultat før skat
2020: -96 mio. kr.
2019: -122
2018: -593
Kilde: Dagrofa
Efter en del svære år har Dagrofa samlet kræfter til at slå igen med ny, treårig strategi. Den står på flere butikker og sorte tal.
Topchefen for Dagrofa - Tomas Pietrangeli - ruller det tunge skyts frem.
I de kommende tre år forventer den store fødevarekoncern at investere mere end en milliard kroner i digitalisering, åbning af flere butikker og en opdatering af sortimentet.
Køreplanen for investeringerne er samlet i strategien “Fremgang Sammen,” som Dagrofa fra årsskiftet sætter i stedet for den tidligere strategi,"#StærkereSammen."
- Vi går fra en strategiperiode, hvor vi har haft fokus på at optimere organisationen og processer internt og forventer at få sorte tal på bundlinjen i 2021, siger Tomas Pietrangeli.
- Vi har opnået en stærk resultatforbedring med vores nuværende strategi. Nu er det tid til at være mere offensive og vise, at vi har endnu mere at byde på, siger han.
De seneste år har millionerne fosset ud af kassen hos Dagrofa. For tre år siden var underskuddet før skat på den forkerte side at en halv milliard, men efterfølgende er det gået den rigtige vej.
Ved udgangen af 2021 regner Dagrofa med at være tilbage i plus, og den økonomiske oprejsning bliver et springbræt for den offensive strategi, fremgår det af en pressemeddelelse fra koncernen.
Digital satsning og lokal forankring
Et af hovedelementerne i strategien “Fremgang Sammen” er satsningen på digitalisering, som i højere grad skal styrke kundeoplevelsen i butikkerne.
- Vi vil differentiere kundeoplevelsen, både fysisk og digitalt. Vi kommer blandt andet også til at tilbyde flere unikke varer i vores sortiment og satse endnu mere på markedets højeste faglighed, inspiration og lokal tilstedeværelse, siger Tomas Pietrangeli
Derudover fremhæver topchefen også Dagrofas rolle i lokalsamfundene som en af koncernens gode kort på hånden.
- Vi skal dyrke vores styrker endnu mere i den kommende strategiperiode. Vores købmænd er meget stærkt lokalt forankret, og vi har set at det er vigtigt for kunder i hele landet. Vi har en hel koncern med fagligt dygtige medarbejdere, som er sultne efter at tage mere af markedet, og vi har en styrke i, at vi kan arbejde tæt sammen på tværs af detail, foodservice og logistik, siger Tomas Pietrangeli.
Strategien “Stærkere Sammen
Er den kommende strategi for hele Dagrofa-koncernen og skal sikre et rentabelt og bæredygtigt Dagrofa.
Strategien består blandt andet af fire pejlemærker, som omhandler:
1. At differentiere kundeoplevelsen og vinde kategoripositioner
2. Forstærke butiksnettet
3. Give kunderne den bedste digitale madoplevelse
4. Konkurrere på en mere enkel og effektiv værdikæde
Dagrofas tidligere strategi #StærkereSammen havde til formål at sikre en større sammenhængskraft og skabe synergier på tværs af de forskellige dele af Dagrofa
Kilde: Dagrofa
LÆS OGSÅ: Dagrofa afgiver et samfundsløfte om flere butikker
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter