Nu har outdoor overhalet TV
Mediebilledet har ændret sig voldsomt de seneste år, og nu er TV vippet af pinden som mediet med den højeste dækning.
Outdoor-reklamer har over en årrække vundet mere og mere indpas, og en ny analyse fra Kantar Gallup viser nu, at AFA JCDecaux’ fritstående standere, de såkaldte abribus, med 71% har Danmarks højeste dækning.
Det skriver AFA JCDeacux i en pressemeddelelse.
TV2 vippet af tronen
For første gang ligger TV 2 ikke som nummer et på dækningshitlisten, viser den seneste måling, hvilket naturligvis vækker glæde hos AFA JCDecaux, der er markedsleder på outdoormarkedet i Danmark.
- På en uge rammer vores annoncører 71% af de 15-59 årige med en landsdækkende abribus serie. Det er der, så vidt vi kan se, ikke noget andet enkeltstående medie, der overgår, siger Mai Britt Lundstrøm, Insights- og Business Development Manager hos AFA JCDecaux. Hun fortsætter:
- Samtidig opnås en frekvens på 28, hvilket er exceptionelt højt og effektivt, når man vil have et budskab manifesteret i forbrugernes bevidsthed. Så vi har her et reklamemedie, som i den grad når ud til danskerne.
- Og for de kommercielt attraktive 15–29 årige er billedet endnu mere udtalt. Her opnår man med klassisk outdoor samme stærke dækning på 71% i løbet af en uge. Og det er faktisk næsten 20 procentpoint højere end TV 2. At afstanden er så stor, kom faktisk bag på os, lyder det fra Mai Britt Lundstrøm.
Ændring i seeradfærden
Ifølge et af landets store mediebureauer, er det ændringen i seernes valg af tv, medier og online-kanaler der er årsagen til skiftet.
- Udviklingen de sidste 6-7 år viser, at flere traditionelt stærke mediegrupper, herunder TV, er faldet i dækning. For flow-TV’s vedkommende er seeradfærden med second og third screen, nye streaming-tjenester osv. slået igennem. Det er selvfølgelig en medvirkende årsag til, at vi i dag ser outdoor have den højeste dækning, siger Karina Malling, Head of Print & OOH hos Omnicom Media Group i en kommentar.
- Når man tager den udvikling i betragtning, er det vel kun forståeligt, at annoncører revurderer deres medieinvesteringer og medievalg. Her er outdoor en af flere muligheder, og med de nye dækningstal bliver outdoormediet i hvert fald ikke mindre attraktivt, siger hun.
LÆS OGSÅ: Frygt for monopol på omdeling af reklamer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter