Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Nordea stævnet i principiel e-handelssag

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 9 December 2014 kl. 10:56 af: Newspaq

Forbrugerombudsmanden stævner banken for at undgå fremtidig usikkerhed, når forbrugerne handler på nettet.

En kunde i Nordea havde købt nogle varer på nettet med sit Visa/dankort. Men varerne blev ikke leveret - og derfor burde kunden få sit tab dækket via sin bank. Men det afviste Nordea. Så nu stævner Forbrugerombudsmanden banken.

- Det er helt afgørende for tilliden til nethandlen, at forbrugere, som i god tro køber en vare på nettet, kan få deres penge tilbage, hvis varen ikke bliver leveret, fordi sælgeren viser sig at være en svindler, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.

Han mener, at Nordea har afvist at anerkende en grundlæggende regel om forbrugerbeskyttelse ved nethandel. Og det er for at undgå fremtidig usikkerhed, at banken nu er stævnet, oplyser forbrugerombudsmanden.

Har tilbageført pengene

Nordea tilbageførte pengene til kunden, efter Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen. Banken har henvist til, at der i de internationale kortselskabers nugældende regler er et krav herom, men anerkender ikke, at det tillige er en pligt efter dansk lovgivning.

- Det er bemærkelsesværdigt, at Nordea gerne vil tilbageføre pengene til forbrugeren, fordi det står i kortselskabernes regler, men ikke som følge af lovgivningen. Derfor vil jeg nu gerne have, at domstolene tager stilling til spørgsmålet, siger Henrik Øe.

Sagen er nu indbragt for Sø- og Handelsretten, da forbrugerombudsmanden vil have rettens ord for, at banken bærer risikoen og derfor skal tilbageføre pengene, når en sælger på nettet viser sig at være en svindler.

I den konkrete sag har forbrugeren bestilt originale sportssko på nettet. Men i stedet blev der leveret en kopivare. Prisen lå på et niveau, hvor forbrugeren ikke havde nogen grund til at tro, at sælgeren ville sende varemærkeforfalskede sko, der blev destrueret af Skat.

/ritzau/

LÆS OGSÅ: Principiel forhandler-dom afsagt



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD