Nordea stævnet i principiel e-handelssag
Forbrugerombudsmanden stævner banken for at undgå fremtidig usikkerhed, når forbrugerne handler på nettet.
En kunde i Nordea havde købt nogle varer på nettet med sit Visa/dankort. Men varerne blev ikke leveret - og derfor burde kunden få sit tab dækket via sin bank. Men det afviste Nordea. Så nu stævner Forbrugerombudsmanden banken.
- Det er helt afgørende for tilliden til nethandlen, at forbrugere, som i god tro køber en vare på nettet, kan få deres penge tilbage, hvis varen ikke bliver leveret, fordi sælgeren viser sig at være en svindler, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.
Han mener, at Nordea har afvist at anerkende en grundlæggende regel om forbrugerbeskyttelse ved nethandel. Og det er for at undgå fremtidig usikkerhed, at banken nu er stævnet, oplyser forbrugerombudsmanden.
Har tilbageført pengene
Nordea tilbageførte pengene til kunden, efter Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen. Banken har henvist til, at der i de internationale kortselskabers nugældende regler er et krav herom, men anerkender ikke, at det tillige er en pligt efter dansk lovgivning.
- Det er bemærkelsesværdigt, at Nordea gerne vil tilbageføre pengene til forbrugeren, fordi det står i kortselskabernes regler, men ikke som følge af lovgivningen. Derfor vil jeg nu gerne have, at domstolene tager stilling til spørgsmålet, siger Henrik Øe.
Sagen er nu indbragt for Sø- og Handelsretten, da forbrugerombudsmanden vil have rettens ord for, at banken bærer risikoen og derfor skal tilbageføre pengene, når en sælger på nettet viser sig at være en svindler.
I den konkrete sag har forbrugeren bestilt originale sportssko på nettet. Men i stedet blev der leveret en kopivare. Prisen lå på et niveau, hvor forbrugeren ikke havde nogen grund til at tro, at sælgeren ville sende varemærkeforfalskede sko, der blev destrueret af Skat.
/ritzau/
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter