Nettodirektør langer ud efter konkurrenter
Kunderne vil have økologi, men det er stadig dyrt. Nu langer Nettos direktør ud efter konkurrenterne, der tjener for mange penge på økologien.
Det har været en kendt branchehemmelighed i mange år, at supermarkederne har tjent flere penge på deres økologiske varer end deres andre varer. Det skriver Nettos direktør Brian Seemann Broe i et debatindlæg i Politiken.
- Desværre er det en velkendt sandhed, at supermarkeder i mange år har kunnet sikre en højere avance på økologiske varer – og altså har haft en større fortjeneste ved salg af økovarer. Det har vi i Netto for længst gjort op med, og vores avance på økologi er i dag fuldstændig på niveau med eller under avancen på konventionelle varer, skriver direktøren.
Han nævner dog ikke, hvilke konkurrenter, der har holdt priserne for høje. Han nævner dog, at Netto, Coop og andre dagligvarekæder har været gode til at promovere økologien blandt danskerne.
- Vores indsats har gjort økologi til mainstream – ikke bare i storbyerne. Det brede sortiment og de mange valgmuligheder er stærkt medvirkende til, at mange flere danskere i dag tænker over, hvordan varerne er produceret, og hvad der er godt for deres og familiens sundhed, skriver Brian Seemann Broe.
- Lad os nu på tværs af branchen droppe den højere indtjening på økovarer og få den på niveau med de konventionelle. Det er os, der skal sørge for, at alle har råd til økologi, understreger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter