Nemlig.com og Københans Kommune går i totterne på hinanden
Et ultimation fra Københavns Kommune har ikke fået Nemlig.com til at bøje sig. Begge parter holder på sit i diskussion om arbejdsforhold.
Uenighederne mellem Københavns Kommune og Nemlig.com fortsætter.
På baggrund af en undersøgelse hævder Københavns Kommune, at chaufførerne i Nemlig.com arbejder under kritisable forhold. De skulle blandt andet være underbetalt med i gennemsnit 11.000 kroner om måneden.
Fredag sendte kommunen et ultimatum til Intervare A/S, som er onlinesupermarkedets moderselskab: Hvis ikke alle forhold er bragt i orden inden 3. september, så truer kommunen med bod, tilbageholdelse af vederlag eller ophævelse af kontrakten.
Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse, hvor efterbetaling af chaufførerne er et af kravene.
- Vi vil ikke acceptere, at mennesker, der løser opgaver for Københavns Kommune, bliver udnyttet til at arbejde under forhold, som er langt under standard på det danske arbejdsmarked og til en alt for lav løn. Det er sidste udkald for Intervare til at rette op på forholdene og give medarbejderne den løn, de har krav på, udtaler overborgmester Lars Weiss (S).
Nemlig.com afviser
Trækket fra Københavns Kommune har ikke fået Nemlig.com til at ryste på hænderne. Ikke udadtil, i hvert fald.
I en pressemeddelelse, som blev sendt ud få timer efter Københavns Kommunes ultimatum, afviser den kommercielle direktør beskyldningerne i stærke vendinger.
- Københavns Kommune befinder sig i en vildfarelse i forhold til lønmodtagerbegrebet, idet vi – og i øvrigt en række andre kommuner - er af den klare opfattelse, at der er tale om selvstændige transportfirmaer, hvorfor arbejdsklausulen ikke finder anvendelse, udtaler Mikkel Pilemand.
Han mener, at der er orden i arbejdsforholdene hos de selvstændige transportfirmaer, som varetager transporten af dagligvarer.
- De transportfirmaer, der forestår udbringningen af varerne til borgerne i Københavns Kommune, har et overskud på ca. 45.000 kr. om måneden til at dække vognmandens løn ved en arbejdsuge på ca. 45 timer, hvorfor de er sikret en god betaling for det stykke arbejde, de udfører. En betaling, der i øvrigt er højere, end hvis de havde været ansat som chauffører og aflønnet efter overenskomst, siger Mikkel Pilemand.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter