Mobilbetaling er godt for små butikker og private
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel i perioden fra den 5. maj til 15. maj 2015. I alt 2.003 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til alder, køn, region og uddannelse, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.
Mobilbetaling kan vise sig at være en regulær vækstdriver for små virksomheder og selvstændige, viser undersøgelse.
Boder på loppemarkeder, vinduespolering og issælgere på stranden.
Flere og flere små erhvervsdrivende og private sælgere tager imod mobilbetaling, hvilket særligt den yngre del af befolkningen gør brug af.
I en undersøgelse fra Eniro Danmark svarer 17 procent af de 18-35-årige således, at de har brugt mobilbetaling til at betale for et produkt i en fysisk butik, mens 28 procent har brugt det på et loppemarked eller madmarked.
LÆS OGSÅ: Krigen om mobilbetaling optrappes
Flere fordele
Ifølge Eniro, der står bag Krak og De Gule Sider, kan mobilbetaling vise sig at være en regulær vækstdriver for de små virksomheder og selvstændige, fordi det nemt og billigt at integrere i sin forretning.
- De mindre erhvervsdrivende på for eksempel kræmmermarkeder og nogle af de mange madmarkeder, der er skudt op rundt omkring i landet, har ikke altid en kortløsning til rådighed, og er de for eksempel kun på markedet i nogle dage, er mobilbetaling ofte langt billigere end kortterminaler, siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark.
- Derudover har de fleste sikkert oplevet at passere en bod og ærgre sig over, at man ikke lige havde kontanter på lommen. Det problem løser mobilbetaling stort set – og det må betyde, at flere købelystne danskere foretager impulskøb og laver hurtige handler til gavn for dem selv og de små erhvervsdrivende, siger direktøren i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Der er perspektiver i Dansk Supermarkeds satsning på mobilbetalinger
Fakta fra undersøgelsen:
- 10 procent af danskerne har brugt mobilbetaling i en fysisk butik, som ikke var del af en større kæde. Blandt de 18-35-årige er det 17 procent.
- 16 procent af danskerne har brugt mobilbetaling som betalingsmiddel på et loppemarked, kræmmermarked eller madmarked. For de 18-35-årige er det tal 28 procent.
- 25 procent har brugt mobilbetaling til at betale for et produkt eller en serviceydelse hos en privat fx gennem DBA eller Trendsales. Blandt de 18-35-årige er det 40 procent.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter